zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hvězdami Spectaculo Interesse opět Duda Paiva a Drak

Zlatovláska - podle M.D. Rettigové

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Mezinárodní loutkářské bienále, které organizuje Divadlo Loutek v Ostravě, skončilo vítězně pro hradecké Divadlo Drak, které na festival přivezlo hodinovou show na téma známé pohádky Zlatovláska - podle M.D. Rettigové, při níž děti ve finále málem zbořili divadlo nadšením. Inscenace z dílny osvědčeného scénáristicko-režijního tandemu Jana Kroftová - Josef Krofta strhávala svou upřímnou hravostí do světa fantazie diváky všech generací.
V úvodu přehlídky u diváků zabodoval efektní pohybový projekt La putyka autorů Rostislava Nováka a SKUTRU. Představení se uskutečnilo v netradičním prostoru kompresorovny Hornického muzea. Svůj umělecký debut beze slov zpracovávající klasické dílo Stařec a moře předvedlo Dzapano z Petrohadu. S druhým petrohradkým divadlem s názvem Kukfo přišla ve večerních hodinách na scénu inspirace Dostojevským, Puškinem či Charmsem. Sympatičtí ruští loutkáři po konci programu rozezpívali festivalové diváky (včetně divadelních kritiků) svým folklórem. Atmosféru festivalu vydatně podporovali klauni, žongléři, akrobaté a mimové, byť účinkujících bylo méně, než v minulém Spectaculu.

Domácí scéna uvedla v rámci přehlídky dramatizaci humoristického románu Sue Towsendové Tajný deník Adriana Molea, kde v roli dospívajícího intelektuála školní publikum dokázal zaujmout Lukáš Červenka. Zdejší loutkáři také stihli navštívit krátký workshop Mistra loutky Dudy Paivy.Ocenění diváků i poroty získala experimentální kanadská inscenace Kiwi. Diváci si mohli od herců dokonce koupit rekvizity velmi levně a v korunách. Kvalitní výkon podal herecky sugestivní soubor Kampania Doomsday, zabývající se realistickou loutkou v polském Białymstoku. Jejich obsahově bohaté autorské představení Baldanders vířilo magickými proměnami a nečekanými zvraty.

Letošní ročník měl v programu i světovou premiéru novinky španělského divadla Tábola Rassa. Soubor, jenž před čtyřmi lety zaujal Lakomcem, sáhl opět po francouzské látce. La Fontainovy Bajky však kladly příliš velký důraz na slovo a představení zůstalo pod prahem očekávání divadelní události.

Poslední den patřil interaktivnímu monodramu Frida Kahlo: Viva La Vida! Gael Le Cornec, mimořádně podobná slavné mexické malířce, za pomocí diváků v předních řadách přehrála klíčové události ze života legendární umělkyně, včetně celého množství jejích milenců.

Závěrem bych chtěla ocenit dokumentární film Slovenské a České televize Poslední maringotka, který byl na festivalu uveden. Tento mimořádný počin předznamenal odborný teoretický seminář. Hodinový dokument zachycuje unikátní svědectví o tradici kočovných loutkářských rodin (režie-Peter Beňovský). Autorka scénáře Ida Hledíková-Polívková zde mapuje historii i současnost lidových umělců v Německu, Maďarsku, Slovensku a také český loutkářský klan Kopeckých. Film o neodvratném konci epochy maringotek je esencí smyslu svébytného loutkového umění.

20.10.2009 03:10:01 Doubravka Krautschneiderová | rubrika - Zprávy

Časopis 25 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Zprávy

Cenu Marka Ravenhilla získal Adam Svozil

Autorka (Jihočeské divadlo)

Inscenace textu Autorka skotské dramatičky Elly Hickson uváděná v Jihočeském divadle v režii Adama Svozila zís ...celý článek



Časopis 25 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Markéta Mikulášková: Když zhasne obloha

Markéta Mikulášková (Foto: Alžběta Kocmanová)

Svoji první báseň zveřejnila Markéta Mikulášková coby třináctiletá. Její básnický talent je nejen zcela nespor celý článek

další články...