Věrní abonenti a další
Setkání s Oldřichem Daňkem, adaptaci divadelní hry Antonína Procházky Věrní abonenti a do třetice setkání s Davidem Radokem. Taková je divadelní nabídka pro tento týden České televize.
Portrét spisovatele, dramatika a režiséra Oldřicha Daňka. Setkání se zkušeným a moudrým člověkem, s autorem, který zasáhal do české televizní dramatické tvorby - a nejen do ní - výrazným a jedinečným způsobem. Býval označován za nejplodnějšího poválečného českého dramatika. Daněk byl autorem desítek divadelních her, filmových a televizních scénářů...
Asi se už nikdy nezbaví toho, že s jeho jménem budou lidé připomínat také jeho otce. Důvod je prostý. Režisér Alfréd Radok se stal legendou - a přitom syn David k tomu nemusí mít tak daleko. Jako čtrnáctiletý odešel v roce 1968 s rodiči do Švédska a vrátil se do Prahy jako vyzrálý umělec. Za sebou má režie operních představení v Královském divadle v Kodani, hostování ve Stockholmu, Oslu či Helsinkách. Jeho pražská Lady Macbeth v Národním divadle se stala nejlepší inscenací roku 2000. A kruh se uzavírá: Cena, kterou za to získal, se jmenuje, jak jinak - Cena Alfréda Radoka.
Autor, herec, režisér Antonín Procházka je originální komediograf, který si už zcela podmanil publikum plzeňského divadla, kde působí. Česká televize, tvůrčí skupina Alice Nemanské a Heleny Slavíkové a její dramaturg Bedřich Ludvík se už podruhé pokoušejí převést Procházkův svébytný divadelní humor do filmového podoby, která by pobavila nejen plzeňáky, ale co nejširší veřejnost. Procházkův humor je totiž velmi sdělný a bylo by škoda, aby zanikl se svým divadelním uvedením.
Věrné abonenty svěřila Tvůrčí skupina do rukou režiséra Kryštofa Hanzlíka především proto, že tento mladý tvůrce už několikrát prokázal svůj smysl pro vyprávění obrazem. Točilo se pouze v reálech (především Plzeňské divadlo) a na film 16 mm. Za kamerou stál Roman Pavlíček.
Do hlavní role obsadil Kryštof Hanzlík Karla Rodena, který tak dostal po dlouhé době opět možnost zahrát si komediální roli. Už toto obsazení naznačuje zásadní odlišnost od divadelního provedení. Z domovské scény pochází jeho skvělá spoluhráčka Andrea Černá. Trojúhelník doplňuje Ilona Svobodová jako opouštěná manželka.
Množstvím „filmových" nápadů se Kryštofu Hanzlíkovi podařilo rozbít „divadelnost" textu a vznikl nový, autonomní filmový tvar, který není mechanickým přepisem divadelní hry, ale novou, filmovou interpretací Procházkova textu.
TIP!
Časopis 23 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Divadelní tipy 23. týden
Neobyčejné životy - Luděk Sobota
Životní a profesní příběh jednoho z nejvýraznějších českých komediálních h ...celý článek
Divadelní tipy 24. týden
13. komnata Zdeňka Žáka
Herce trápily dlouhé roky problémy s ledvinami. Ty nakonec přestaly fungovat úplně, ...celý článek
Tři životy Vladimíra Pucholta
Tři životy Vladimíra Pucholta
Dokumentární film o zásadních životních posunech herce, který se na vrcholu p ...celý článek
Portrét Emil František Burian
Emil František Burian
Portrét významného divadelního experimentátora objevujícího jedinečné inscenační post ...celý článek
Časopis 23 - sekce
HUDBA
VČD uvede derniéru Pekařovy ženy na Kunětické hoře
Od čtvrtka 6. června do soboty 8. června 2024 se na letní scéně Východočeského divadla na rondelu hradu Kuněti celý článek
OPERA/ TANEC
Balet NdB se chystá na prestižní The Grange Festival
Balet NdB se v červnu chystá na zahraniční zájezd do Velké Británie. Hlavní soubor vystoupí 6. června na prest celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Cesty víry: Lidický mučedník
Cesty víry: Lidický mučedník
Historik František Kolouch pátrá po pravdě o skutečné roli kněze Josefa Štembe celý článek