zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ojedinělý projekt Alma v pražském Martinickém paláci

Martinický palác

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Do Prahy po několikaletém působení v různých částech světa (po Vídni a Berlíně to byly i USA) na pár představení přijel neobvyklý projekt ALMA (múza géniů). Autor Joshua Sobol a režisér Paulus Manker z náhodného projektu pro Wiener Festspiel vytvořili doslova fenomén, nový divadelní žánr, tzv. polydrama.
ALMA je nejen název představení, ale i křestní jméno hrdinky, totiž Almy Mahlerové- Werfelové, která na přelomu 19. a 20.století byla spojována jako „milenka a múza“ s mnoha muži uměleckého světa střední Evropy. Na první pohled to vypadá, že byla tzv. přítelkyní slavných mužů, tedy šikovnou dámou, která vyzobávala ve společnosti „rozinky“. Situace však rozhodně není tak jednoznačná, s většinou mužů se totiž Alma seznámila v době, kdy zdaleka nebyli tak proslavení jako dnes. Ani její život nebyl tak pohodový a bezproblémový, naopak podobal se tobogánu, s mnoha bolestivými zastaveními.

Autoři si ovšem vypůjčili postavu Almy, aby jejím prostřednictvím zkoumali vztahy ve společnosti počátku 20.století, a dokázali, že „tvůrčí energie je vždy spojena s energií sexuální.“Alma je tedy pojímána jako ženský fenomén, téměř symbol, u kterého jen těžko můžeme jednoznačně posoudit, zda byla obětí nebo královnou. v každém případě to byla žena pozoruhodná.
Představení Alma líčí v různém, paralelně probíhajícím ději období od roku 1901 do dnešních dnů. Postavy diváka provázejí dobou a místy, v nichž se odehrává různý děj. V interiérech, vybraně zařízených ve stylu doby, v selské kuchyni s kouřící polévkou, elegantních salónech s křídly, nezařízené koupelně ve sklepě a italské kavárně pátrá divák po mnohých životních proměnách Almy. Společně s herci se tedy vydáváme na cestu a každý z diváků uvidí během večera zcela jiné představení. Systém polydramatu totiž neumožňuje vidět všechno – příběh začíná na oslavě Almy, kde se u jednoho stolu sejdou všichni její milenci, ale také smetánka té době (ano, tou smetánkou jsou sami diváci). Ti pak se stávají „kamerou, zblízka i zdáli“ mohou sledovat životní cesty Almy a její vztahy k mužům. Kromě „staré Almy“ se nám nabízejí tři další Almy (některé hovoří německy, jiné anglicky, a sporadicky můžeme zaslechnout i češtinu). Záleží na tom, ke které Almě se přidáme, a kterou část příběhů uvidíme (u každé části je několik různých verzí).
Styčný bod, kde se diváci setkají, je pohřeb Gustava Mahlera a následná pohřební hostina (která je součástí představení, takže se diváci najedí a napijí). Posléze se vydávají za dalšími, tentokrát válečnými dobrodružstvími. Na konci čtyřhodinového představení se znovu setkáváme tam, odkud jsme vyšli, a to v hodovní síni, kde všichni protagonisté v jakémsi dance macabre tančí společně s figurínkou Almy, jíž trhají na kusy. ¨
V ději se tedy přímo na dosah setkáváme s významnými osobnostmi (které jsou zároveň milenci a manželé Almy) jako Gustav Mahler, Alexander Zemlinský, Gustav Klimt Walter Gropius, Oscar Kokoschka ad.
Pro představu o fenoménu polydramatu je třeba prozradit, že se představení vždy odehrávají v prostoru nějakého paláce, v němž jsou jednotlivá místa (od kuchyně, přes jednotlivé pokoje, chodby, balkony až po venkovní dvůr) dokonale vybaveny artefakty doby, a to do nejmenších podrobností. Nejrůznější efekty pak umožňují vychutnat tuto událost všemi smysly.
Pro pražské představení byl zvolen Martinický palác, Mahlerův pohřeb se odehrává přímo na Hradčanském náměstí. Účast na představení je skutečně jedinečný divadelní zážitek, a diváci se na čtyři hodiny zcela ponoří do příběhu.
V pražském představení hraje starou Almu Zdenka Procházková, další Češkou, která je současně jakousi průvodkyní příběhem, je Jana Podlipná.
Vzhledem k tomu, že lístky na představení stojí 1500 Kč, a že se v představení mluví především německy a anglicky, návštěvníky jsou spíše zahraniční hosté Prahy. Pokud však máte jisté znalosti těchto jazyků, tento ojedinělý zážitek rozhodně stojí za to absolvovat.
V Praze se hraje téměř každodenně až do konce června vždy od 20 hodin. Více se můžete dozvědět na stránkách www.alma-mahler.com.

14.6.2011 02:06:57 JaSop | rubrika - Zveme ...

Časopis 24 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Zveme ...

Malé divadlo vyrazí v létě na festivaly

Gaga  (Malé divadlo)

Mále divadlo čeká festivalové léto. Mimo nejnavštěvovanější letní open air scénu v České republice tedy na Otá ...celý článek


Andrew Scott se vrací v inscenaci Slunce v pasti!

Andrew Scott a Indira Varmu (Foto: Manuel Harlan)

Andrew Scott ví, co to obnáší být hvězda. Už od první série populárního seriálu Sherlock, kde si zahrál mistra ...celý článek


Krvavý měsíc vykouzlí magický večer nad řekou Svratkou

Petr Bláha (Krvavý měsíc)

Spisovatel a dramatik Jaroslav Rudiš napsal pro Národní divadlo Brno novou hru Krvavý měsíc. Jelikož autor dva ...celý článek


Kniha nocí výprava do tajemné Černozemě v Rokoku

Petr Konáš (Kniha nocí)

Městská divadla pražská uvedou v české premiéře inscenaci na motivy cenami ověnčené Knihy nocí od významné sou ...celý článek


Jihočeské divadlo odstartovalo svou letní sezónu

Rozum a cit na Otáčivým hledišti

Letní sezóna Otáčivého hlediště v Českém Krumlově přiláká zpět do zámecké zahrady duši ikonického umělce Egona ...celý článek



Časopis 24 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 24. týden

Pařížské mosty – příběh stavebního inženýrství

Egypt (4/6)
Najde dobrodruh Belzoni zlatý poklad v chrámu Ramesse Velikého? Filmový cyklus BBC. V roce 1255 celý článek

další články...