Koncerty vážné hudby
Koncert ze Senátu
Hudební večer z Rytířského sálu Valdštejnského paláce v Praze (2003). Ve skladbách W. A. Mozarta a A. Dvořáka účinkuje Pražský komorní orchestr bez dirigenta. Koncertní mistr O. Kukal. Pořadem provází T. Šimerda. Kamera J. Lebeda. Režie S. Vaněk.
Hudební večer z Valdštejnského paláce, který byl zbudován v roce 1630, čtyři roky před násilnou smrtí svého majitele, nabízí v barokním prostředí Rytířského sálu operní hudbu Wolfganga Amadea Mozarta a Českou svitu Antonína Dvořáka. Předehra k Figarově svatbě byla napsána k proslulé zpěvohře podle stejnojmenné předlohy Pierra-Augustina Carona de Beaumarchaise a při své světové premiéře v roce 1786 vzbudila nevoli aristokratického obecenstva, neboť zpochybňovala jeho staletá privilegia, např. ius primae noctis. Zato Praha přijala toto hudebně dramatické dílo o půlroku později s nadšením, protože oslovilo především měšťanskou vrstvu.
Po úspěchu Serenád E dur a d moll zamýšlel Antonín Dvořák vytvořit další dílo stejného formálního zaměření, tentokrát však s českými lidovými tanci. Pro tento záměr se však označení „serenáda“ příliš nehodilo, a tak prvotní nápad postupně vykrystalizoval v rozhodnutí zkomponovat svitu, jíž se při premiéře dostalo podtitulu „Česká“. Dílo poprvé zaznělo 16. května 1879 v Praze v rámci koncertu Spolku českých žurnalistů za řízení dirigenta Adolfa Čecha. O rok později Českou suitu dirigoval v Praze sám Dvořák, a to 29. března 1880 na dobročinném koncertu ve prospěch stavby Národního divadla.
Vysílání: 01.7., 00.20 hod., ČT art
B. Smetana: Vyšehrad
Náš přední orchestr diriguje a hudbu Smetanovy Mé vlasti vykládá V. Neumann (1979). Scénář Z. Vokurka. Kamera V. Tůma. Režie M. Macků.
V polovině padesátých let minulého století přišel americký skladatel a dirigent Leonard Bernstein s vynikající myšlenkou komentovat od dirigentského pultu pořady, které by na autentických ukázkách z nejznámějších skladeb vysvětlily mladým posluchačům všechna zákoutí a taje klasické hudby, aniž by od nich požadoval rozsáhlejší hudební průpravu. Svůj nápad nazvaný Young People´s Concert vytvářený s newyorskou filharmonií nabídl do hlavního vysílacího času americké televizi CBS a stal se z toho celonárodní hit. V celé Americe se večer shromáždily ve svých obývacích pokojích rodiny u televizních obrazovek a mladí i staří s napětím očekávali, co jim Bernstein v necelých padesáti minutách řekne o vážné hudbě. Na tuto ideu navázala Československá televize v sedmdesátých a osmdesátých letech, kdy v čele České filharmonie stála charismatická osobnost dirigenta Václava Neumanna. Ten se rozhodl společně se štábem tehdejší Československé televize vytvořit cyklus, přibližující základní hodnoty české i světové orchestrální hudby. Nápad se ujal, a tak se projekt protáhl na několik let. Na tomto hudebně vzdělávacím cyklu vyrostla dnešní generace padesátníků a šedesátníků. Mnohé z tohoto výkladu je už dnes muzikologicky překonané, přesto nás stále dojímá Neumannovo bytostné vlastenectví a oddanost klasické hudbě i dirigentskému povolání.
Vysílání: 03.7., 23.35 hod., ČT art, Česká filharmonie hraje a hovoří
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Janáček Brno 2020
Janáček Brno 2020
O 7. mezinárodním operním a hudebním bienále, které přibližuje život a dílo Leoše Janáčka ...celý článek
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
V Mahenově divadle zazní nejslavnější otázka na světě
Být nebo nebýt? Otázka, kterou zná téměř celý svět. Tentokrát ji uslyší diváci v Činohře Národního divadla Brn celý článek
HUDBA
Devět křížů: kámen o kámen
Městské divadlo Brno uvádí od roku 2022 starou legendu o ukrutném mordu. Téma je velmi lákavé, zejména pokud b celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Franz Kafka – 100 let
Franz Kafka – známý neznámý
Slavný spisovatel a jeho dílo mezi mýtem a skutečností. Nový dokumentární celý článek