Režisérku Hanu Burešovou láká spojení tragédie a komedie dell´arte
autor: archiv divadla
Novou sezónu v Městském divadle Brno zahájí 6. září 2003 inscenace Kamenný host aneb Prostopášník. Českou premiéru Righiniho opery nastudovala v pohostinské režii Hana Burešová v tandemu s dramaturgem Štěpánem Otčenáškem. Scénu navrhl Karel Glogr, kostýmy Samiha Malehová. Autory choreografie jsou Jana Vašáková a Jiří Reidinger.
Režisérka Hana Burešová spolupracuje s Městským divadlem v Brně poprvé. „Spolupráce je to velmi radostná, všichni jsou nesmírně vstřícní a pracovití, pohybově i pěvecky vybavení. V Brně je vůbec příjemně – pochvala patří i místní divadelní kuchyni.“ Na otázku, z jakého důvodu si toto téma vybrala, odpověděla: „Na této juanovské variantě se mi nejvíc líbí spojení tragického tématu Dona Giovanniho s principy komedie dell´arte, kterou zde zastupuje sluha Arlecchino i jiné postavy. Toto dílko jsem již režírovala v roce 1997 s tehdejším 2. ročníkem alternativní větve DAMU, kde však bohužel chyběl živý orchestr. Jsem ráda, že v brněnském Městském divadle je k dispozici.“
Dona Giovanniho hraje a zpívá Igor Ondříček, jeho sluhu Arlecchina Viktor Skála, Donnu Annu Alena Antalová, Komtura Ladislav Kolář a v dalších rolích se představí Jan Apolenář nebo Jan Mazák, Helena Dvořáková, Irena Konvalinová, Ivana Vaňková nebo Zuzana Kyseľová, Pavla Ptáčková a Alan Novotný.Příběh o Donu Juanovi se v 18. století těšil mimořádné oblibě u širokých vrstev publika nejen u nás, ale v celé Evropě. Legenda o Donu Juanovi se od druhé poloviny 17. století rychle šířila ze Španělska přes Itálii a Francii do celé Evropy. Postava Dona Juana se stala brzy dobře známou divákům činohry, pantomimy nebo loutkového divadla. Oblibě donjuanovské látky pochopitelně neušla ani opera. V průběhu 18. století jich vznikla celá řada.
Sotva dvacetiletý hudební skladatel, boloňský rodák Vincenzo Righini, který v sedmdesátých letech 18. století působil v Čechách, dal tímto dílem Praze jednu z prvních oper o Donu Giovannim (Donu Juanovi, chcete-li), a to plných jedenáct let před Mozartem. Spíše než o opeře je však lépe mluvit o hře se zpěvy, v níž jsou mluvené dialogy protkány áriemi a sbory. Autor libreta, toho času básník vídeňského dvorského divadla, Nunziato Porta hojně čerpal z Goldoniho komedií. Vzniklo tak originální dílko – Don Giovanni na způsob harlekyniády či komedie dell´arte, která vyžaduje mimořádný herecký a interpretační um a slibuje divácky neotřelou podívanou, divadlo par excellance. Premiéra opery Kamenný host 6. a 7. září 2003 v Městském divadle Brno.
Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Andrew Scott se vrací v inscenaci Slunce v pasti!
Andrew Scott ví, co to obnáší být hvězda. Už od první série populárního seriálu Sherlock, kde si zahrál mistra ...celý článek
Kniha nocí výprava do tajemné Černozemě v Rokoku
Městská divadla pražská uvedou v české premiéře inscenaci na motivy cenami ověnčené Knihy nocí od významné sou ...celý článek
Malé divadlo vyrazí v létě na festivaly
Mále divadlo čeká festivalové léto. Mimo nejnavštěvovanější letní open air scénu v České republice tedy na Otá ...celý článek
Časopis 25 - sekce
HUDBA
Dokumenty Whitney Houston nikdy a Liam Gallagher
Whitney: úžasný hlas, smutný příběh
Životní příběh americké zpěvačky, který z hvězdných výšin dospěl k trag celý článek
OPERA/ TANEC
Jonas Kaufmann v hlavní roli snové opery
E. W. Korngold: Mrtvé město
Hvězdný tenorista Jonas Kaufmann v hlavní roli snové opery o třech dějstvích po celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Ivan Trojan – 60 let
Šarlatán
Měl výjimečné léčitelské schopnosti, ale musel bojovat i s vlastními démony. Drama inspirované živ celý článek