Amadeus – projekt souboru činohry i opery v Opavě
autor: archiv divadla
Slezské divadlo Opava, soubor činohry a opery, připravil nastudování hry Petera Shaffera - Amadeus, kterou uvede v premiéře 17. prosince 2006. Text přeložil Martin Hilský. Režije se ujal Zdeněk Černín. Na výpravě se podílel Jan Dušek, diriguje Jan Snítil.
Inscenace je společným projektem činoherního a operního souboru. Za doprovodu živého orchestru, složeného z členů orchestru Slezského divadla Opava, odezní v průběhu představení řada slavných árií z Mozartových oper v podání sólistů Slezského divadla Opava. Antonio Salieri (Petr Klimeš nebo Zdeněk Černín) se pár hodin před svou smrtí zpovídá ze svého domnělého zločinu – zničil a poté snad i zavraždil génia W. A. Mozarta (Ladislav Špiner), kterému záviděl jeho úspěch a schopnost vytvořit díla, jež přetrvávají dodnes. Sledujeme rivalství dvou hudebních skladatelů a Peter Shaffer si take dovolil odhalit stinné stránky Mozartovy osobnosti.
Shafferův slavný divadelní kus líčí komplikovaný vztah Mozarta a tehdejšího dvorního kapelníka Antonia Salieriho. Jak sám dramatik říká, hra nevypovídá pouze o Mozartovi, ale především o Salierim - jeho soupeři na vídeňské hudební scéně. "Je to konfrontace génia s průměrností," vysvětluje Shaffer hlavní téma dramatu, ve kterém nakonec Salieri Mozarta otráví. "Netroufám si říci, mám-li raději Amadea divadelního nebo filmového. Jsou to texty zásadně odlišné," domnívá se autor. Úspěšné byly oba měrou vrchovatou: po hvězdném startu v roce 1979 v Londýně Amadeus exceloval také na newyorské Broadwayi, kde dodnes zaznamenal přes 1200 repríz.
Shaffer si pro svůj dramatický příběh vybral historické postavy, které ovšem – jak už je výsadním právem umělců – zasadil do svého vlastního příběhu, jemuž dominuje historicky nepodložené tvrzení o Salieriho travičství. Úvodní situace, v níž se stárnoucí Salieri zpovídá divákům a přiznává se ke svému zločinu, se stala východiskem pro výjimečný umělecký obraz a konfronatci dvou různých životních principů. Salieriho, toužícího po genialitě, uznání, nesmrtelnosti skrze hudbu, jenž do jisté chvíle žije zbožně a v odříkání, svůj život zasvěcuje pilné tvorbě a oddanosti hudbě; na druhé straně stojí genialita v podobě Mozartově, jenž si náruživě uživá života, chová se zpupně, mnohdy jako malé dítě, neústupně trvá na svém vlastním pojetí tvorby, hudby, jenž je ve velkém kontrastu s jeho způsoby a mravy. Jeho genialita byla na druhé straně vyvážena nevybíravým chováním, které dokládá například jeho korespondence či svědectví jeho nejbližších. Ale v případě génia, při setkání s jeho dílem, jsme schopni tyto záležitosti opomenout a vnímat jen krásu, vášnivost, razanci i nápaditost jeho hudby.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Bubeníček International Ballet Gala
Významný sólista a choreograf Jiří Bubeníček pořádá v Praze slavnostní galavečer s názvem Bubeníček Internatio ...celý článek
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
Proč bychom se netěšili na Smetanu na brněnském Biskupském dvoře
Plenérovou novinkou na Biskupském dvoře pro rok 2024 bude fraška se zpěvy následovaná operou Proč bychom se ne celý článek
HUDBA
Childish Gambino: poprvé v O2 areně
Na co sáhne, to promění ve zlato. Donald Glover aka Childish Gambino se vrací na koncertní pódia. Čtyřnásobný celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kukuřičný ostrov oceněný Křišťálovým glóbem
Kukuřičný ostrov
Život dědy a vnučky na úrodném ostrůvku uprostřed řeky Inguri – dárkyně života, ale celý článek