zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Dialog lidského hlasu a strun

Schola Gregoriana Pragensis

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Pod tímto mottem se ve čtvrtek 15. května 2008 uskuteční v prostoru Pražské křižovatky v objektu bývalého Anenského kláštera na Starém městě společný projekt známého vokálního ansámblu Schola Gregoriana Pragensis a předního českého violoncellisty Jiřího Bárty, jehož hlavním smyslem i cílem je mnohovrstevný dialog napříč staletími, ale také dialog mezi různými barvami zvuku, mezi lidským hlasem a hudebním nástrojem.

Večer je rozdělen do tří bloků, z nichž první - Chvála jednohlasu - je konfrontací dvou odlišných přístupů k výstavbě jednohlasé melodie, prostřední – Reflexe a meditace – předestře před posluchače nové hudební horizonty v kombinaci středověkého vícehlasého zpěvu s improvizovanými kreacemi instrumentálního sólisty a v závěrečném oddílu – Setkání minulého se současným – zazní vedle úryvků ze Suity pro sólové violoncello soudobého brněnského autora Petera Grahama, tříhlasého Sanctus ze 14. století a vokálního cyklu Petra Ebena na téma svatovojtěšské legendy Jiřím Bártou osobitě přetlumočená vokálně-instrumentální verze známé skladby Fratres dalšího ze současných tvůrců, estonského skladatele Arvo Pärta.

Soubor Schola Gregoriana Pragensis byl založen Davidem Ebenem v roce 1987. Od r. 1990 soubor udržuje blízký kontakt s francouzským souborem Choeur Grégorien de Paris; D. Eben absolvoval obor dirigování gregoriánského sboru na pařížské konzervatoři a v roce 1991 působil jako dirigent Choeur Grégorien de Paris. Schola Gregoriana Pragensis se intenzivně věnuje nahrávání a často koncertuje doma i v zahraničí - Itálie, Španělsko, Francie, Belgie, Nizozemí, Německo, Švýcarsko, Rakousko, Švédsko, Slovensko, Maďarsko, Polsko. Nahrávky souboru na CD získaly již řadu ocenění - Choc du Monde de la Musique, 10 de Répertoire, Zlatá harmonie za nejlepší českou nahrávku roku pro CD "Rosa mystica".

Práce souboru se soustředí jednak na semiologickou interpretaci gregoriánského chorálu podle nejstarších neumatických pramenů z 9. - 11. století, jednak na uvádění gregoriánských zpěvů vlastní české chorální tradice včetně rané polyfonie. Díky intenzivnímu studiu středověkých pramenů v programech zaznívá i řada unikátních nově objevených skladeb ze 13. - 15. století. Koncerty posluchačům živě a poutavě přibližují repertoár, který stojí na počátku veškeré evropské hudební kultury.

21.4.2008 22:04:22 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 25 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Festivaly

PRAKAB přivítá veřejnost v rámci dne otevřených dveří

KoresponDance

Pražská kabelovna ve druhé polovině června otevře své brány veřejnosti, které nabídne nejen možnost prohlédnou ...celý článek



Časopis 25 - sekce

HUDBA

Michael Kocáb: Povídali, že mu hráli (+bonusy)

Přebal alba

Kocáb 70: reedice jeho prvního sólového alba, na CD s osmi bonusy. Michael Kocáb je jako instrumentalista, zpě celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Helena Třeštíková výročí

Helena Třeštíková

Na návštěvě u Heleny Třeštíkové
Ohlédnutí za ranou tvorbou dnes světoznámé tvůrkyně dokumentárních filmů s celý článek

další články...