zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Krátká návštěva potěší režisérky Zuzany Burianové

Naděžda Plíšková s nadrozměrnou lžící

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Umělecký soubor Tygr v tísni připravuje inscenaci na pomezí divadla a výtvarné performance Krátká návštěva potěší, která je volně inspirovaná osudy výtvarnic Zorky Ságlové a Naděždy Plíškové, spojených s českým undergroundem. Autorskou inscenaci režisérky Zuzany Burianové a dramaturgyně Marie Novákové uvedeme v premiéře 2. října 2020 ve 20:00 v Divadle VILA Štvanice.

Krátká návštěva potěší navazuje na inscenaci Explosis, mapující život a dílo grafika Vladimíra Boudníka. Tvůrci se tentokrát zaměřili na ženy – umělkyně a posouvají se o generaci dál, do let šedesátých, které do českých luhů a hájů přinesly happening, performance a pop-art. Jenže okupace, cenzura a normalizace uzavřely umělce, vzpírající se tendenčním normám, do dvacetileté nucené izolace.
Zorka Ságlová vystavila roku 1969 ve Špálově galerii balíky sena a slámy a umožnila návštěvníkům je volně přeskupovat. Práci tak povýšila práci na umění a vysloužila si odpor oficiálních orgánů, tisku i odborné veřejnosti. Tento nevinný happening mimojiné způsobil, že dalších dvacet let nemohla oficiálně vystavovat. Období v nemilosti vládnoucího režimu trávila tkaním velkoformátových tapisérií s motivem králíka. Králík se stal jejím věrným společníkem v těžkých časech.
Naděžda Plíšková v roce 1970 vystavila tamtéž nadrozměrnou lžíci s několika litry guláše a upozornila tak na rozpor mezi rolí nezávislé umělkyně a ženy v domácnosti. Omezené možnosti svobodné tvorby a marná ambice být dobrou matkou, manželkou a hospodyní ji uvěznily v rozestavěném hlubočepském domě, kde se vážně zranila pádem ze schodů a na několik let uvízla izolována od společnosti.

„Scénář vychází z cynických básní Naděždy Plíškové, jejichž refrénem jsou vyznání a výčitky adresované manželovi, výčty domácích prací, kuchařské recepty, citace výšivek a parodie idiotských normalizačních popěvků. V inscenaci zazní také texty Jiřího Koláře z jeho sbírky Návod k upotřebení, mýty o králících a citace Zorky Ságlové,” říká dramaturgyně Marie Nováková.
Inscenace přivádí diváky do opuštěného domu, kde se potkávají dvě zcela nekompatibilní osobnosti. Plachá Zorka (Marie Švestková), která uniká z vulgárního a nervního světa k obsedantní tvorbě, a ostrá Naděžda (Alena Štréblová) s darem všechno kolem sebe kriticky zhodnotit, ironizovat a zároveň pošpinit. Naděžda akcentuje úmornou realitu a těží z ní ve svých dílech, Zorka uniká do snu a mystiky. V prostoru, ze kterého není úniku, se zjevuje Králík (Petr Šmíd), mužský element, provokatér, hajzlík a průvodce. Čeká je dvacet let společného soužití, bez možnosti opustit hranice domu.
Petr Šmíd, jenž je zároveň autorem hudby, se při její tvorbě inspiroval českým undergroundem, dobovým světovým rockem a normalizačním popem. Z velké části ji interpretuje naživo a využívá při tom přirozených ruchů domácnosti a města.
Scénografka Ivana Kanhaüserová volně vychází z děl a motivů obou výtvarnic. Vytváří prostor, který má své zvláštní hororové zákonitosti. Dům je ateliérem i kuchyní a bez varování se v něm objevují objekty, zvířata, zdi a živly. Svévolně mění proporce a sám rozhoduje, koho pustí ven a koho dovnitř.

Režisérka Zuzana Burianová dodává: „Nejedná se o dokument, ale fikci. Základní situace Krátké návštěvy vychází z napětí mezi zcela odlišnými přístupy postav Nadi a Zorky ke své práci, blízkému okolí a sobě samotným. Každá se s problémy vyrovnává po svém, jedna nad papírem, druhá v kuchyni. A postupem času objevujeme, že mají i leccos společné – třeba silnou fixaci na muže ve svém životě. Básnická forma textu, hororové a komické prvky, herecká stylizace i výrazné výtvarné gesto nám pomáhají pojítka i odlišnosti mezi nimi hledat a podtrhnout.”

28.9.2020 15:09:08 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Zveme ...

VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles

Romana Chvalová a Alexandr Postler

Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat ...celý článek


Toyen - Všechny barvy samoty v Divadle Kolowrat

Milena Steinmasslová

„Toyen se mi už mnoho let vrací do myšlenek i do srdce…. je jako sen, stále vám uniká a brání se d ...celý článek


VČD uvede premiéru hry Don Juan se vrací z války

Romana Chvalová a Dagmar Novotná

Předposlední novinku stávající sezóny uvede Východočeské divadlo o víkendu 4. a 5. května 2024 na velkém jeviš ...celý článek


Hádka o umění v divadle Reduta

Petr Kubes, Petr Bláha a Pavel Čeněk Vaculík (Obraz)

Slavná komedie Yasminy Rezy Obraz slaví 30 let. A nemohla si dopřát lepší oslavu než premiéru26. 4. 2024 od 19 ...celý článek


Multimediální dekonstrukce expedice na Blaník

Vizuál divadla DISK k inscenaci

3. května 2024 vstupuje do divadla DISK s autorským tutulem Až bude nejhůř studentstvo 3. ročníku Katedry alte ...celý článek


MdZ a FBM spojuje nový společný projekt EGBDF

EGBDF

Dvě významné zlínské kulturní instituce, Městské divadlo Zlín a Filharmonie Bohuslava Martinů představí jedine ...celý článek


Gravity & Other Myths spojí nový cirkus s technologiemi

The Mirror (Foto: Andy Phillipson)

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna ...celý článek


Slovácké divadlo uvede napínavé drama

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme ...celý článek


Maso Krůtí chystá inscenaci Recyclus Coitus

Členové souboru Maso Krůtí

Soubor Maso Krůtí, královny něžného punku, chystá na květen v Divadle NoD premiéru svého doposud největšího di ...celý článek



Časopis 18 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos

Pavel Soukup

Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m celý článek

další články...