zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Baťa III - pevný a stabilní příběh

Radovan Král (Baťa III)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Městské divadlo Zlín nastudovalo třetí inscenaci věnovanou slavné zlínské obuvnické rodině Baťů. Stalo se tak v roce připomenutí 700. výročí založení města Zlín. V roce 2014 přenesl Dodo Gombár na jeviště příběh zakladatele Tomáše Bati pod názvem BAŤA TOMÁŠ, ŽIVÝ (v hlavní roli Gustav Řezníček). V roce 2017 to byl druhý díl JÁ, BAŤA v režii Patrika Lančarovič (v hlavní roli Rostislav Marek). Rodina Baťů se vryla do paměti zdejších lidí, do celé krajiny, ale postupně i do celého světa. Divadelní reflexe je tudíž na místě.

Dodo Gombár napsal scénář - příběh muže, který to neměl lehké. Inscenaci umístil do Památníku T. Bati architekta Františka Lýdie Gahury. Bezesporu si s celým příběhem rozumí. Divákovi nabízí stěžejní a zlomové okamžiky. Bez zajímavosti není rytmika inscenace, kterou určuje živý hudba na sólovou kytaru v podání Štěpána Prince, ale také psaní na mechanické psací stroje. Zklidňující až melancholické pasáže podbarvuje živý zpěv ptáků z přilehlého parku, průjezd aut, ale třeba lidová veselice v podání vystoupení kapely kdesy v prostorách rozlehlého parku, a tak to má být - puls města se promítá do divadelní stylizace, a naopak: procházející chodci mohou vnímat repliky herců, které se přes porty dostávají do reproduktorů.

Dodo Gombár zahajuje příběh takřka osmnáctiletého Tomáše Bati mladšího v okamžiku, kdy se loučí se svým otcem. Ten zahynul po tragické letecké havárii. Dál příběh tepe prostřednictvím osudu architekta Franitška Lýdie Gahury (Pavel Vacek). Následují etapy rozkolu se strýcem, který po smrti svého bratra přebírá impérium, II. světové války, Chvíle vydechnutí po ukončení války, komunistický puč, znárodnění fabriky, vznik Gottwaldova, až po rok 1989.

Radovan Král, představitel Tomáši Bati mladšího nabízí širokou škálu emocí. Od truchlení, přes cynické líčení lékaře, jakou práci to dalo rekonstruovat obličej jeho otce po osudné havárii. Přes důrazné a jasné ohrazení ke sporu se svým strýcem, až po váhavé, ale i tak logické zdůvodnění, proč opusti protektorát a usadlil se v Kanadě.
Velmi šťastná se jeví počáteční linie inscenace přes příběh architekta Guhara. Pavel Vacek nabízí oddanost rodině Baťů, ukazuje, že si dokáže prosadit svůj názor, zejména v případě památníku T. Bati. Až po jeho “vyhnání” ze Zlína a živoření ke konci života.
Štěpán Princ je vynikající nejen v hudební interpretaci a podkresu příběhu pomocí deklamovaných písní, až po epizodní postavy v daném příběhu.
Marie Vojtěchová zejména coby matka T. Bati ml. nabízí silný zážitek zejména v rozhodnutí vrátit se do protektorátu i za cenu, že už svého syna nikdy neuvidí. Její oběť rodinné pohody a štěstí za pomoc všem ostatním zaměstnancům podniku je obdivuhodná. Inscenace Baťa III završuje nejen interpretaci dějin jedné rodiny, ale i všech lidí, ať už se přímo podíleli na výrobě obuvi, nebo všech zákazníků a potažmo i celého národa. Baťa se narodil v této zemi, a tuto zemi obohatil. Kdo by ve světě neznal značku Baťa? Příběh z pera Doda Gombára nastiňuje světlé i temné stránky. Úspěch je většinou korunován závistí. Bohužel je tomu tak. I sebemenší radost a úspěch každého z nás proudí jako mohutný proud. A nemusí to být zrovna vítězství na mistrovství světa v hokeji, ale i úspěch každého ve škole, na pracovišti…

“Bolí mně a trápí, když vidím, jak se věci, které se zdály pevné a stabilní, rozpadají. Vždycky mně to bude mrzet.” /T. Baťa ml./
Zlínské divadlo je stabilní, nejen díky dobře směrované dramaturgii, celému zákulisí, hereckému souboru.

Dodo Gombár: Baťa III
Režie Dodo Gombár; dramaturgie Katarína Kašpárková Koišová; výprava Hana Knotková; hudba Róbert Mankovecký.
Hrají: Radovan Král (Tomáš Baťa, jr.); Marie Vojtěchová, Pavel Vacek a Štěpán Princ
Premiéra 11. června 2022, psáno z reprízy 21. června 2022. Site - specific projekt v Památníku Tomáše Bati ve Zlíně.


www.divadlozlin.cz

27.6.2022 09:06:22 Josef Meszáros | rubrika - Recenze