zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Česká klasika stále lákavá: Její pastorkyňa

M. Hádek a J. Stryková – Její Pastorkyňa (Švandovo divadlo)

autor: archiv divadla   

Po dvaceti letech se na jeviště smíchovského divadla vrátila jedna z nejhranějších her českého realismu. Ženské téma, v 21. století stále více akcentované, zajímá i režiséra Michala Langa. Protože právě v ženském světě lze nalézt to, co je pro jeho režie charakteristické: zkoumání světa, kde se člověk marně brání svým vášním a pudům, je zaslepen sám sebou a to pro něj může být zničující.

Při vzpomínce na inscenaci se vám jistě vybaví červeno-černo-bílé kombinace v kostýmech a scéně. Ty jsou však jen určitým dokreslením jednání postav na scéně, jejich možných motivací, zkratkovitým připomenutím koloběhu vášní (a to jak temných, tak i pozitivních).

Nicméně, v popředí zájmu stojí důkladně a důsledně vypracované postavy – jimž vévodí Apolena Veldová v roli Kostelničky a Jana Stryková jako Jenůfa. Ty dvě mají něco podobného – jsou to silné ženské osobnosti, které vědí co chtějí a nepochybují o tom, že uvažují správně. Obě jsou ženy, které dokážou unést jinakost, vybočení z průměru uvažování i chování vesnice. To ovšem neznamená, že v jejich uvažování a činech nejsou chybné kroky. Jak psáno v programu „není následků bez příčin a neznalost sebe sama neomlouvá“.
Obě ženy mají svůj půvab, a jsou (jak ostatně v jednom rozhovoru vysloví Števa) na jedné straně lákavé, ale pro manželství se vlastně svými příliš vyhraněnými názory a činy nehodí – protože se jich muži bojí... Kostelnička je přirozeně emancipovaná žena, i když v ní přetrvává určitý smutek, když si uvědomí svou osamělost, dokáže s tím žít. Jenůfa má v sobě ještě holčičí půvab, ale zároveň pevnou vůli a skrytou vášnivost. Zatímco Števo Matěje Hádka je rozmazlený selský synek, který své sebevědomí čerpá z finančního rodinného zázemí. Většího osobního rozhodnutí není schopen. Muž, na kterého se lze spolehnout, je naopak Laco Viktora Limra. Vypadá a jedná mužně, i když je v něm něco temného. Nicméně je to člověk, který se dokáže zaujmout stanovisko a jednat.

Drama, které neokázale pojednává nadčasové téma, nás ale neošidí ani o folklórní prvky. Hudebně-pěvecká a taneční složka dodává inscenaci na barvitosti a právě ve spojení s těmito na jedné straně „oddechovými“, na druhé straně emocionálně podbarvenými vstupy je pro diváka lépe stravitelná.

Gabriela Preissová: Její pastorkyňa
Úprava textu Markéta Bidlasová a Michal Lang; režie a hudba Michal Lang; scéna Marek Cpín; kostýmy Ivana Brádková; pohybová spolupráce Marta Zlámaná.
Švandovo divadlo, premiéra 12. ledna 2008.

2.3.2008 23:03:46 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek



Časopis 20 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Příběhy filmových legend

Bruce Willis

Bruce Willis: vyvolený
Portrét fenomenálního amerického filmového herce. Francouzský dokument. Smrtonosná p celý článek

další články...