Brian Friel: Listy důvěrné (Leoše Janáčka)
autor: Hana Smejkalová
zvětšit obrázekSoubor činohry Národního divadla v Praze uvedl v české premiéře 19. února 2009 hra o velké lásce slavného skladatele - LISTY DŮVĚRNÉ (LEOŠE JANÁČKA). Text Briana Friela přeložil Pavel Dominik, režie Lucie Bělohradská, scéna Lucie Bělohradská a Katarína Hollá; kostýmy Katarína Hollá. Hrají Jiří Štěpnička coby Janáček; Jana Janěková ml. (Anežka), Sabina Králová (Kamila) a Jaromíra Mílová (Zdenka).
„Listy důvěrné“ je název posledního díla Leoše Janáčka, které dopsal 3 měsíce před smrtí. Jde o smyčcový kvartet č. 2, inspirovaný – jakož i jiná díla jeho posledního období – vášnivou, posedlou touhou po Kamile Stösslové, vdané ženě o 37 let mladší. Jeho vztah k ní – tvrdí se, že platonický – trval 11 let a skončil jeho smrtí. Janáček napsal Kamile Stösslové přes 700 dopisů, a některé z nich tvoří osu hry. Janáčkův velký příběh lásky a současně obrovské umělecké inspirace lze přirovnat k nesmrtelným dvojicím jako byl Dante a Beatrice, Petrarca a Laura...
Hra Listy důvěrné (Leoše Janáčka) je sondou do Janáčkova soukromí, poodhaluje nám závoj tajemství milostného trojúhelníku Zdena Janáčková – Leoš Janáček – Kamila Stösslová a vypovídá o složitosti povahy i duše velkého umělce a jeho komplikovaném profesním osudu.
Jedná se o fiktivní příběh. Mladá Janáčkovská badatelka Anežka (Jana Janěková ml.) znovu oživí postavu Leoše Janáčka (Jiří Štěpnička) a snaží se zjistit, do jaké míry měl jeho vztah ke Kamile Stösslové (Sabina Králová) vliv na jeho tvorbu. Se slavným skladatelem je úzce spojena nejen jeho múza – Kamila Stösslová, ale i Zdenka Janáčková (Jaromíra Mílová). Před našima očima se tak znovu oživuje strastiplný život tohoto milostného trojúhelníku. Součástí představení je smyčcové kvarteto – v našem případě čtyř mladých žen ( Eve Quartet) – které Smyčcový kvartet „Listy důvěrné“ na jevišti zahraje.
Brian Friel (1929)
Současný dramatik, spisovatel a divadelní režisér se narodil v severoirském Tyrone. S Irskem je spojen nejen jeho život, ale i tvorba, v níž se zabývá irskou historií (především vztahem zažitých představ o ní ke skutečnosti), reaguje na současnou politickou, společenskou a kulturní situaci. Zobrazuje též mezilidské vztahy, a to obecné i zcela konkrétní, například v rámci rodiny. Brian Friel pochází z katolické rodiny a sám se chtěl stát knězem. Své rozhodnutí však později změnil a po studiích deset let působil jako učitel. Psal krátké povídky a hry pro rozhlas. Spisovatelem „na plný úvazek“ se stal v roce 1960 a o čtyři roky později vzniká jeho první známá hra nazvaná Philadelphia, Here I Come! (Filadelfie, tady mě máš!, 1964), Následovala například The Freedom of the City (1973, česky jako Čestné občanství, 1977). V roce 1980 založil společně s herce Stephenem Reou divadelní společnost Field Day, jejíž činnost má přispívat ke zmírnění a omezení politických i náboženských konfliktů v Irsku. Jako první uvedla společnost Field Day s velkým úspěchem Frielovu hru Translations (Proměny, 1980), následovala později zfilmovaná Dancing at Lughnasa (Tanec na konci léta,1990). Brian Friel je rovněž autorem dramat Faith Healer (Léčitel, 1979) či Aristocrats (Aristokraté, 1979) a dalších. Kromě vlastní tvorby se zabývá úpravou překladů cizojazyčných divadelních her do irské angličtiny, takto zpracoval například dramata Čechova či Turgeněva.
TIP!
Časopis 21 - rubriky
Časopis 21 - sekce
HUDBA
Hudební tipy 21. týden
Let The Music Play, příběh Barryho Whitea
Komplikovaný životní příběh amerického skladatele a zpěváka s nez celý článek
OPERA/ TANEC
Musica Antiqua Praha komplet všech alb
V roce 1982 založil hudebník a muzikolog Pavel Klikar soubor Musica Antiqua Praha, který se rychle stal zjeven celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Šenkýř a Kremr: 100+24 brněnských kuriozit
Tušíte, že opona původně určená pro pražské Národní divadlo je srolovaná v Brně? Že nad hlavami Brňanů lze vid celý článek