zvláštní poděkování
Volný.cz

Vivaldiho barokní opera na námět z české mytologie

Florea Theatrum - Phasma Dionysiacum Pragense - Letní scéna

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Dne 19. července 2019 ve 21:00 hod proběhne na letní scéně Hudební a taneční fakulty AMU v Praze představení barokní opery Praga nascente da Libussa e Primislao (O založení prahy Libuší a Přemyslem) z roku 1734. Autorem libreta Antonio Denzi, který využil hudbu slavného Antonia Vivaldiho.
Představení je jedním z hlavních bodů programu letošního festivalového cyklu Musica Florea – Bohemia 2019. Unikátní součástí projektu je scéna tvořená převozným barokním divadlem Florea Theatrum, na němž Musica Florea provozuje přestavení již od roku 2014. Hudební, režijní i taneční nastudování vychází z pravidel poučené interpretace a je určeno jak hudebníkům pro inspiraci, tak široké veřejnosti.

Opera Praga nascente da Libussa e Primislao zazněla v Praze poprvé v roce 1734, kdy ji v tehdejším Sporckově divadle uvedl impresário a také autor libreta Antonio Denzi. Jeho divadlo stálo v té době na prahu bankrotu a český námět měl od místního publika získat kýžené finance. Libreto zahrnuje postavy z mytologie (Libuše, Přemysl, Vlasta, Šárka, Ctirad) a dvě komické figury (zdánlivě hluchoněmého pážete-špiona Lesbína a Přemyslovu služku Dievíru). Vedle známých námětů, jako je stavba Prahy, Libušina věštba, vyslání koně za Přemyslem nebo dívčí válka samozřejmě nechybí zápletky, intriky a další prvky barokního hudebního dramatu.
Antonio Vivaldi není originálním autorem hudby k této opeře. Na rozdíl od Denziho libreta (nachází se v knihovně Národního muzea) se totiž hudba nedochovala. Víme ale, že Praga nascente bylo tehdy zcela obvyklé pasticcio, tedy opera vytvořená z již existujících árií různých skladatelů, včetně právě Antonia Vivaldiho, jehož hudbu Denzi běžně využíval a byl s ním v kontaktu. Denzi a Vivaldi se poznali v roce 1716 v benátském divadle San Moisé a poté, co Denzi přesídlil do Prahy, stal se Vivaldi jeho dodavatelem hudby. V Praze tak zněly celé Vivaldiho opery (dokonce i v premiéře, např. Argippo, Doriclea nebo Alvilda regina de Goti), ale i jejich části zakomponované právě do pasticcií.
Novodobou hudební rekonstrukci tohoto díla na čistě Vivaldiho hudbu vytvořil nyní Eduardo García Salas po rozsáhlém výzkumu Vivaldiho árií a konzultacích s předními odborníky. V představení se objeví i baletní prvek, a to tanec Českých Amazonek v choreografii Andrey Miltnerové, která je současně režisérkou inscenace. Hudbu se svým orchestrem nastudoval Marek Štryncl, dirigent a umělecký šéf orchestru Musica Florea.

www.musicaflorea.cz

15.7.2019 12:07:39 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 49 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Filmové melodie pro UNICEF

Články v rubrice - Zveme ...

Panoptikum v divadle Komedie

Panoptikum

Oceňovaný taneční soubor Lenka Vagnerová & Company připravuje další premiéru. Nová inscenace Panoptikum ze svě ...celý článek


Pohádkové oživlé loutky v baletu Coppélie

Vadim Muntagirov a Marianela Nuñez (Coppélie)

Série přenosů z Královského baletu v Londýně pokračuje v úterý 10. prosince 2019 klasickým a vtipným baletem C ...celý článek



Časopis 49 - sekce

HUDBA

Paternoster Session ovládnou tuzemští rappeři

PSH

“Když jedeš výtahem, tak tam většinou nemáš moc co dělat, tohle bylo aspoň takové zpříjemnění. Možná to celý článek

další články...

LITERATURA/ UM?NÍ

České filmy tipy 50. týden

Roznese tě na kopytech

Roznese tě na kopytech
Jiří Dvořák a Milan Šteindler v televizním filmu podle slavného bestselleru Simony M celý článek

další články...