zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zemřel Pavel Kamas

doc. MgA. Pavel Kamas

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

S hlubokým zármutkem oznamuje Národní divadlo Brno, že 14. 12. 2020 ve věku 73 let zesnul po dlouhé těžké nemoci dlouholetý sólista, barytonista doc. MgA. Pavel Kamas.
Pavel Kamas patřil k významným operním a koncertním umělcům a byl vynikajícím představitelem hrdinného barytonového oboru.
Narodil se 7. 12. 1947 v Olomouci, kde prožil svá školní léta. V roce 1966 začal studovat operní zpěv na Janáčkové akademii múzických umění v Brně, kde byl žákem prof. ing. Eduarda Hrubeše. Roku 1970 nastoupil své první profesionální angažmá ve Slezském divadle v Opavě, kde byl od začátku obsazován do velkých rolí barytonového repertoáru a již ve svých pětadvaceti letech ztvárnil takové postavy, jako jsou Evžen Oněgin nebo Rigoletto.

V roce 1978 byl přijat do angažmá v Janáčkově opeře Národního divadla Brno. Zde vytvořil v průběhu let doslova osobitou éru, spočívající ve špičkové interpretaci rolí převážně verdiovského ale i českého, ruského a dalšího italského repertoáru. Na jevišti ztvárnil více než osmdesát partů, mezi nimiž figurovaly téměř všechny postavy hrdinného barytonového a spintového oboru z oblasti světové i domácí tvorby. Jen z Verdiho nastudoval barytonové role jako Don Carlo di Vargas ze Síly osudu, Francesco di Moot z Loupežníků, Giorgio Germont z La traviaty, Jago z Othella, hrabě Luna z Trubadúra, titulní role z Macbetha, Miller z Louisy Millerové, titulní role Nabucca, Rodrigo di Posa z Dona Carlose, Renato z Maškarního plesu, Amonasro z Aidy, Rigoletto a Simone Boccanegra.
Z dalších významných rolí, které ztvárnil v Janáčkově opeře NdB, jmenujme alespoň: Jaroslav Prus (Věc Makropulos), Bohuš (Jakobín), Don Giovanni, Baron Scarpia (Tosca), Figaro (Lazebník sevillský), Escamillo (Carmen), Wolfram (Tannhäuser), Evžen Oněgin ad.

Svým rolím vždy intenzivně propůjčoval celou svou uměleckou osobnost, zkušenosti, emoce i talent. Ti, kteří Pavla Kamase znali blíže, oceňovali také jeho lidskou poctivost, laskavost i vlídnou noblesu. O své bohaté pěvecké zkušenosti se jako pedagog pravidelně dělil s mladými pěvci i svými kolegy.
Pavel Kamas pravidelně hostoval také v Olomouci, v Plzni, Ostravě, v Bratislavě a zejména ve Státní opeře a Národním divadle v Praze.

15.12.2020 19:12:19 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 02 (2001) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 02 - sekce

DIVADLO

"Duše tanečníka důležitější než samotná technika."

Jiří Jelínek, sólista baletu Národního divadla Praha (Foto Scena.cz)

Taneční umění prožívá v České republice spíše pády a nemá na růžích ustláno. Přesto dosahují naši tanečníci i celý článek

další články...