zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pražské jaro přilákalo více než 24 tisíc posluchačů

Christoph Eschenbach v Obecním domě

autor: Petra Hajská  

zvětšit obrázek

Již 78. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro byl završen v pátek závěrečným koncertem s Českou filharmonií, Pražským filharmonickým sborem a dirigentem Christophem Eschenbachem. Na 48 koncertů, master class, diskusí i filmových projekcí zavítalo více než 24 tisíc posluchačů. Průměrná návštěvnost činila 90 % a tržby z prodeje vstupenek dosáhly 25,1 mil. Kč. „Nesmírně nás těší, že se trendy prodeje vstupenek vrátily na před-covidovou úroveň a jsme svědky vyprodaných sálů. Přičítáme to skutečnosti, že diváci jsou schopni ocenit opravdovou kvalitu a po dvou letech opět touží po mimořádných koncertních počinech, které uslyší jen na Pražském jaru,“ říká ředitel festivalu Pavel Trojan.

Tradičně týden před zahájením festivalu začala interpretační soutěž Pražské jaro s hvězdně obsazenými mezinárodními porotami. Vítězem trombonové kategorie se stal Portugalec Gonçalo Nova, historickým prvním vítězem v kategorii viola je Sào Soulez Larivière z Francie. Příští rok vyzve soutěž mladé houslisty a hornisty.
O mimořádné otevření festivalu se postaral Orchestr Velšské národní opery se svým šéfdirigentem Tomášem Hanusem. Jejich Má vlast byla podle kritiky „imaginativní, lyrická a roztančená, vyprecizovaná do ryze hudebních obrazů, které jako by doprovázely tušenou a možnou „operní“ vizualizaci.“ Kromě Tomáše Hanuse představil svou spolupráci se „svým“ zahraničním orchestrem, Essenskými filharmoniky, i dirigent Tomáš Netopil.

Rezidenční umělec festivalu Antoine Tamestit, který byl rovněž předsedou poroty violové soutěže, se představil na čtyřech různých koncerty v Rudolfinu a Anežském klášteře. Vystoupil po boku ostatních porotců ale také jako sólový hráč na koncertech s klavíristou Cédricem Tiberghienem a houslistkou Isabelle Faust. Jedním z vrcholů festivalu byla nepochybně jeho spolupráce s dirigentem Klausem Mäkeläm a Českou filharmonií. Mladý finský umělec, designovaný šéfdirigent amsterdamského Royal Concertgebouw Orchestra, zanechal v Praze svým provedením Schnittkeho Violového koncertu a Mahlerovou Symfonií č. 1 obrovský dojem jak u nadšeného publika, tak samotného orchestru.
Očekávání vrchovatě naplnil i Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks s britským dirigentem Danielem Hardingem, kteří se představili se Symfonií č. 7 Gustava Mahlera 115 let od její světové premiéry v Praze.
Nezapomenutelné zážitky připravili pěvkyně Magdalena Kožená s klavíristkou Mitsuko Uchidou, klavíristé Víkingur Ólafsson a Igor Levit nebo cembalista Jean Rondeau. Svědky světové premiéry skladby Eduarda Resatsche nazvané V plamenech jsme byli na koncertě PKF-Prague Philharmonia s ukrajinskou dirigentkou Oksanou Lyniv. O nadšení v Rudolfinu se postarala i o něco mladší dirigentka, Alena Hron, které patřil Debut Pražského jara.
Starou hudbu reprezentovaly v Česku debutující ansámbl Les Talens Lyriques s dirigentem Christophem Roussetem s novodobou premiérou hudby Royerova jednoaktového baletu Almasis. Dílo českého rodáka, barokního velikána Františka Ignáce Tůmy představil Czech Ensemble Baroque s kontratenoristou Andreasem Schollem.

Druhý víkend soudobé hudby Prague Offspring s rezidenčním ansámblem Klangforum Wien nabídl vedle hudby rezidenčního skladatele Georga Friedricha Haase také nová díla šestice českých skladatelů: Jany Vöröšové, Michaely Pálka Plachké, Matouše Hejla, Františka Chaloupky, Pavla Šabackého a Šimona Vosečka. Na základě přehrávky nových děl trojice studentů HAMU a JAMU vybralo Klangforum Wien a Pražské jaro skladatele Mateje Slobodu, aby napsal novou skladbu pro příští ročník Prague Offspring. Hudbu 20. a 21. století sebou přinesla také legenda americké hudby, skladatel a dirigent John Adams. I on, překvapivě, vystoupil v Praze vůbec poprvé.
Spolupráce s Národním divadlem přinesla festivalovou premiéru opery Armida Antonína Dvořáka v hudebním nastudování Roberta Jindry a v režii Jiřího Heřmana.
V rámci koncertního matiné zazářila mladá altistka Bella Adamová. Ti nejmladší umělci se stali předskokany zahajovacího koncertu, a to pod širým nebem v pražském parku Kampa, ve spolupráci s iniciativou ZUŠ Open. Na koncertě v kostele sv. Šimona a Judy nazvaném Salon ZUŠ zas dostali příležitost představit se stipendisté akademie MenArt.

5.6.2023 15:06:40 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 39 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Hamlet aneb Hádala se duše s tělem (MdB)

Články v rubrice - Festivaly

České i světové premiéry na Lednicko-valtickém festivalu

Kontrabasista Indi Stivín

Na jižní Moravu se obrací pozornost světa klasické hudby. Na přelomu září a října sem během 14 dní zavítají ml ...celý článek


Lípa Musica zve na exotické hudební výlety

Anima Şirvani

22. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica v uplynulých dnech nabídl svým návštěvníkům vynikajíc ...celý článek


Na svatého Václava klavíristkou Jitkou Čechovou

Svatováclavský koncert

22. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica završí v tomto týdnu svoji první polovinu dvěma konce ...celý článek


Dny Bohuslava Martinů atraktivní a svěží dramaturgie

Festival Dny Bohuslava Martinů

Festival Dny Bohuslava Martinů přivítá ve dnech 26. 11. – 12. 12. v prostorách pražského Lichtenštejnské ...celý článek



Časopis 39 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 39. týden

Vodňanský & Skoumal – Všechno je proměnlivé

Úsměvy Petra Štěpánka
Hostem Jaromíra Hanzlíka je přední český herec, který zanedlouho oslaví 75. narozenin celý článek

další články...

HUDBA

Krajina Ró pokřtí Mlhoviny

Krajina Ró

Své druhé album Mlhoviny, které nyní vyšlo také na vinylu, pokřtí Krajina Ró. Pro tento slavnostní moment si k celý článek

další články...