Nový snímek Karla Vachka je o ezoterním pozadí lidského bytí
autor: archiv
zvětšit obrázekPrvní diváci mohli zhlédnout nový snímek TMÁŘ A JEHO ROD ANEB SLZAVÉ ÚDOLÍ PYRAMID jednoho z nejoriginálnějších českých filmařů všech dob, Karla Vachka, už loni na podzim – na festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě, kde obdržel cenu New Europe Visegrad Prix 2011 za nejlepší dokumentární koprodukci ze střední a východní Evropy. Nyní tento téměř tří a půlhodinový film čeká i tuzemská distribuční premiéra – do vybraných kin se díky péči distributora, jímž je Národní filmový archiv, dostane 3. května. 2012. Tomu budou ještě předcházet slavnostní premiéry 18. a 23. dubna a následné uvedení na festivalu Finále Plzeň. Podle producenta Radima Procházky již dokument stihl zaujmout i v zahraničí, konkrétně na festivalu v Kodani, nyní jej čeká uvedení na přehlídce v Římě.
O svém filmu Karel Vachek, který během svého působení na FAMU ovlivnil desítky mladých dokumentaristů, říká: „Neznáme, a dlouho ještě nebudeme znát, fyzikální podstatu prostoru mezi Bohem a zdejším prostorem. I tak se s ní spousta lidí snaží komunikovat. Ale kvůli nevědomosti nebo nedokonalým nástrojům, jimiž se sféry magie dotýkáme, dochází k mnoha tragickým i tragikomickým událostem.“ Autor diváky prostřednictvím citací z muzikálu Mam´zelle Nitouche symbolicky zavádí do prostředí kláštera, divadla a kasáren. V tomto trojúhelníku zkoumá tenkou hranici mezi skutečnou niternou vírou v boha a institucionalizovaným náboženstvím.
Režisér také tvrdí, že prostor mezi naším světem a Bohem zbytečně přenecháváme esoterikům, zatímco věda a umění se od něj drží stranou. Film uvozuje scéna s kamennými koulemi nedaleko slovenské Čadci, které prokazatelně existují, ale neznáme jejich původ. V závěru se objevují pyramidy v Bosně, které možná nikdy neexistovaly, ale o to usilovněji se lidé snaží jejich existenci prokázat. Mezi těmito dvěma póly se obrazně i doslova pohybuje románová skladba filmu Tmář a jeho rod.
Diváci se opět mohou těšit na typický Vachkův humor a ironii. Reklamní slogan britských ateistů „Bůh pravděpodobně neexistuje!“ uvozuje návštěvu papeže v České republice. Barack Obama se před Vachkovou kamerou schoval za čtecí zařízení a režisér ho pomocí střihu konfrontuje s hypotézou, že ani americký prezident nesmí vědět, na co se vynakládají miliardy dolarů z rozpočtu ministerstva obrany.
Tmář a jeho rod se natáčel kromě České republiky také ve Spojených státech, Japonsku, Velké Británii, Bosně a Hercegovině, na Slovensku, v Polsku, v Německu a v Rakousku. Vystupují v něm mimo jiné světoznámí záhadologové Erich von Däniken či Raymond Moody. Film vznikl v česko-slovenské koprodukci. Kromě PRODUKCE RADIM PROCHÁZKA se na něm podílela Česká televize a slovenská filmová společnost Atelier.doc producenta a režiséra Roberta Kirchhoffa. Vznik podpořil Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie a Audiovizuálny fond SR.
Po dvaceti letech nuceného mlčení v období tzv. normalizace se Karel Vachek do kinematografie vrátil v devadesátých letech minulého století, kdy postupně realizoval tetralogii Malý kapitalista mapující cestu České republiky k demokracii. V Závišovi, knížeti pornofolku z roku 2006 koncipovaném jako filmová přednáška, shrnuje mimo jiné své názory na kinematografii. Retrospektivy jeho tvorby uvedla v posledních letech například washingtonská Národní galerie či karlovarský filmový festival. Předloni získal na festivalu v Jihlavě Cenu za přínos světové kinematografii.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Adam Kořán: Připadám si již natolik odvážný, že mohu svobodně tvořit
S mladým hercem Adamem Kořánem jsme se sešli po české premiéře inscenace ŠPÍNA, kde ztvárnil postavy Kevina La celý článek
HUDBA
Zemřel Miroslav Imrich
Hudební scénu zasáhla tragická zpráva. Ve věku 71 let navždy odešel zpěvák a skladatel Miroslav Imrich, jeden celý článek
OPERA/ TANEC
Lípa Musica přichází s pestrým programem
Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A celý článek