NETHOVOR - detail
Oldřich
KŘÍŽ
* 1960
Liberec
ČR
Oldřich KŘÍŽ - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 4.9.2003
* Vážený pane Kříži, vítáme Vás u internetu, můžete prozradit jaký byl Váš dnešní den. Kráska a zvíře má dnes derniéru - půjdete zapíjet? Redakce
Den byl náročný - těším se na oslavu, bude na lodi Tajemství bratří Formanů.
* Byla pro Vás práce na Krásce a zvířeti obtížnější než u běžných inscenací? V čem? Helena
Byla to týmová práce, která probíhala mimo prostory Národního divadla, byla složitá na čas a intenzivní.
* Kdo býval vaším prvním pěveckým pedagogem? Lída
Václava Havla.
* Když já ani nevim, na co se tě zeptat. Napiš mi něco hezkýho :O) Petra
@->-->- Kolik ti je?
* Měl jste během studia nějaký vzor? Tomáš z Olomouce
Sheril Milness.
* Spieval ste už aj na niektorom z letných festivalov v Taliansku?
Bohužel ne. Jen jednou v roce 1987 v severní Itálii s Komorní operou Praha.
* Jakým způsobem pečujete o hlas? Monika A.
Zkoušel jsem v životě už různé způsoby, včetně oblíbených vajíček, medvědího mléka a pod., al ezjistil jsem, že nejlepší je stejně spánek a klid.
* Stíháte jít na houby? Nemáte cukání si při tom zpívat? Nilka
Už jsem nebyl dva roky. Mrzí mě to, protože miluju procházky v lese, ale čas mě tlačí k práci.
* Jakou posloucháš hudbu, kromě té tvé? Co říkáš na DECHOVKY? Martin ze Smíchova
Uznávám každou muziku, která je dobrá, ale dechovka je jeden z mála stylů, kterému se vyhýbám.
* U dámy se to přece neříká :) Petra
Můžeš poslat alespoň fotku? :-)
* Je pravda, že Vaše dcera hodlá ukončit studia na českobudějovické konzervatoři? Eva J.
Není to pravda, pouze na jaře přešla k jinému pěveckému pedagogovi.
* Co si myslíte o současné úrovni české pěvecké pedagogiky? Tomáš
Myslím, že by se měla více otevřít světu. Několikrát jsem se v zahraničí setkal s termínem česká pěvecká škola a nebylo to zrovna v pozitivním slova smyslu.
* Co si myslíte o nutnosti respektování stylu a hlasového oboru?
Především v raném uměleckém zrání je nutné respektovat styl a nevybočovat. A hlasový obor je nutné držet celý život.
* Považujete se za mozartovský baryton? Karel
Doufám. Mozart mě ale neslyšel, tak nevím.
* Verdiho Rigoletta jste zde nastudoval již dvakrát, poprvé v polovině devadesátých let. Jak vzpomínáte na předchozí inscenaci, která byla uvedena rovněž v režii Jana Kačera? Lída Š.
Na obě inscnace vzpomínám velmi rád. Roli Rigoletta miluju a kdykoliv budu mít ještě šanci si ji zazpívat a budu mít k tomu ještě hlasové dispozice, tak nebudu váhat.
* Sorry jsem moc ošklivá :) Petra
Nevěřím. Počítač funguje jako obrazovka a zároveň jako zrcadlo. Ošklivá by si u něj nevydržela.
* Je pravda, že kandidujete na post šéfa tamější opery? Ondřej
Pokud myslíte v Českých Budějovicích, tak ano.
* Se kterými režiséry se Vám v Budějovicích nejlépe spolupracovalo? Ondřej
Milan Fridrich, Josef Průdek, Jana Kališová a Miroslav Veselý.
* Pokud ano, co Vás k tomuto kroku přivedlo? Zlí jazykové tvrdí, že tak činíte v důsledku již dlouhotrvající hlasové únavy.
Zlí jazykové si vždycky najdou důvod něco tvrdit. Myslím si, že každý člověk, který mě zná, si udělá obrázek sám.
* Nechcete se věnovat raději operní režii nebo pedagogice? Dík za odpovědi Ondra
Na operní režii se necítím dostatečně kreativní. A k operní pedagogice přistupuji s takovým respektem, že asi nikdy nenajdu odvahu začít učít. Je to obrovská odpovědnost.
* Vedete si rovněž pečlivou evidenci vašich jednotlivých vystoupení? Radek z Krče
Vedu si evidenci, ale v žádném případě není pečlivá. Pouze si schovávám kalendáře, kde mám napsaná jednotlivá představení a koncerty.
* V čem podle vás spočívá základní problematika českobudějovického souboru? Jak se vám zpívá například v akusticky nevyhovujícím prostoru DK Metropol?
Ani jeden z divadelních sálů v Českých Budějovicích za nepovažuji za akustický. Je pravda, že kdyby České Budějovice měly budovu divadla typu Plzně nebo Liberce, bylo by mnohem jednodušší sehnat kvalitnější ansámbl a samozřejmě i diváci by do takového divadla chodili raději. Je to ale prolém, který se vyřešit nedá, proto je nutné zlepšovat jiné sféry.
* Zkoušel jste se uplatnit také v muzikálu? Dana
Ano, zkoušel jsem konkurz na Dráculu a také na Bídníky, kde jsem na roli Javerta skončil těsně pod čarou.
* Letošní léto jsem navštívil celkem tři operní produkce (Don Giovanni, Rigoletto, Kráska a zvíře) a ve všech jste zpíval poměrně náročné role. Má vůbec pěvec vašich závazků čas na odpočinek?
Během té doby jsem stihl čtrnáctidenní dovolenou s rodinou na Kanárských ostrovech. Jinak se celý rok nezastavím.
* Kolik představení odzpíváte průměrně za jeden kalendářní rok? Pavla z Plzně
Řádově 120 až 140.
* Věříš na splněná přání? Stalo se ti to někdy? Vlasta z J. Hradce
Věřím na splněná přání. Věřím i na splněné sny. Přál jsem si dvě krásné děti, přál jsem si dělat práci, kterou dělám, přál jsem si mít spokojenou a zdravou rodinu a to všechno se mi splnilo.
* Dalo by se říci, že jste na sklonku minulé sezóny zazářil na scéně divadla Kolowrat v několika vzácných představeních Viklického „Máchova deníku“. Můžete nám stručně popsat jakým způsobem probíhaly zkoušky na tuto inscenaci a jaký vztah jste si vytvořil ke svým rolím? Hana S.
Zkoušky byly náročné, na tak malý prostor nás tam bylo trochu moc. Práce s paní režisérkou Vangeli byla zajímavá, ale několik dní mi trvalo, než jsem si na její způsob režijních pokynů zvykl a pochopil je. Pak už šlo vše jako po másle.
Vždycky je pro mě zajímavé, když mohu v jednom představení vytvořit několik rolí. Není to poprvé, co jsem něco podobného dělal. Aspoň mohu kritikům nabídnout více postav...
* Chtěl jste se již od počátku věnovat zpěvu na profesionální úrovni? Klárka
Vyrostl jsem v divadle a samozřejmě mě divadlo, už jako dítě, velmi intenzivně oslovilo. V sedmnácti letech jsem nastoupil jako elév do operního sboru v Liberci a pak už jsem nikdy nechtěl dělat nic jiného.
* Je pro tebe obecně kritika důležitá? Radak
Kritika není důležitá, ale samozřejmě jsem rád, když na mě vyjde ta pozitivní.
* Co si myslíte o současné české hudební kritice?
Je v mezích normy.
* Zpíval jste také v inscenacích Vašeho pana otce? Honza
Ano - jednou v Plzni (Simone Boccanegra) a dvakrát v Českých Budějovicích (Don Carlos a Komedianti).
* „Provedl“ jsi někdy na jevišti ty osobně něco svým pěveckým kolegům? Kačena
Jistě. Několikrát a měl jsem z toho vždycky poťouchlou radost.
* Stal se Ti někdy při představení opravdový „trapas“? Kačena
Ano - nebylo to při představení, ale při koncertu s jednou nejmenovanou kolegyní. Šli jsme zpíva duet jako přídavek a ona si myslela, že jdeme zpívat něco jiného a daný duet neuměla, ani slovo, ani notu. Nikomu ze svých barytonových kolegů bych to nepřál.
* Jste spokojen s režijními přístupy, které jsou v současné době v běžné české operní praxi aplikovány? Pavel B.
Jestli myslíte moderní režijní přístupy, tak jsem jim nakloněn, ovšem ne každý moderní režijní přístup znamená dobrý. Je však nutné hledat.
* Věnujete se také interpretaci děl Benjamina Brittena? Neláká Vás zazpívat si třeba postavu Billyho Budda?
K Brittenovi jsem se nikdy nedostal a docela mě to mrzí. Jestli víte o nějakém šéfovi, který by mě angažoval do nějaké z jeho oper, tak mi to prosím domluvte.
* Co považuješ za svůj největší zahraniční umělecký úspěch? Monika
Mrtvý dům role Šiškova ve francouzském Nantes v roce 1998.
* Kolik ovládáte světových jazyků?
Žádný. Mluvím špatně německy a rusky.
* Během angažmá v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích jste vytvořil desítky krásných rolí. Která z nich Vám přirostla nejvíce k srdci? Sára z Budějovic
Don Giovanni, Simone Boccanegra a Rigoletto.
* Koho z českých osobnosti si nejvíce vážíš? Dáša
Václav Havel
* Navštěvujete občas také činoherní představení? Dana
Velmi rád, ale času je málo.
* Prozradíte nám Váš hlasový rozsah? Igor
Od velkého A po G1.
* Kdo z legendárních českých nebo světových pěvců podle Vás představuje opravdový ideál? Jana R.
Nikdo není ideální, každý je nádherný v tom, jak se liší od těch druhých.
* Neměl jste problém ztotožnit se s některými nápady paní režisérky Vangeli?
Které nápady myslíte?
* Zpíváte rád ve francouzštině? Pokud ano, jaký repertoár? Marie z Liberce
Ve francoužštině se zpívá velmi složitě, ale už si pomalu zvykám. Zpíval jsem v tomto jazyku už minimálně deset rolí.
* Uslyšíme tě v této sezóně také v Plzni? Eva z Plzně
Já doufám. Zpívám tam ve Wertherovi, v dobíhajícím představení Tuláka a pravděpodobně na jaře v Lucerně.
* V inscenaci opery Kráska a zvíře vystupujete v postavě Ludovica. Jak dlouho jste tuto roli studoval? Iva D. z Mostu
Hudebně dva měsíce, a scénicky potom také.
* Jak vzpomínáte na českobudějovickou inscenaci Pucciniho Toscy z roku 1985? Jarka N.
Předpokládám, že víte, že to byla moje první velká role v životě, kteou jsem studoval od počátečních korepetic až po premiéru. Nemůžu na ni vzpomínat jinak než v dobrém.
* Ste barytonista - čiže muž s hlbokým hlasom. Boli ste s hĺbkou hlasu vždy spokojný? Barytonisti predsa len nemajú toľko príležitostí zvádzať operné divy a postavy, ktoré stvárňujú ... Dada, Bratislava
Nikdy jsem nebyl nespokojen se svým hlasovým oborem. Naopak. Vždy jsem byl rád, že nemusím zpívat jen ty zamilované "blbce" a staré tatínky.
* Co soudíte o „moderním“ pojetí Dona Giovanniho v režii Richarda Hese?
Je to velmi zajímavé představení po výtvarné a choreografické stránce.
* Zpíváte rovněž písňový repertoár? Pokud ano, který z písňových cyklů je Vám nejbližší?
Písně zpívám v poslední době málo. Není k tomu příležitost.
* Co je tvojí největší předností? Aleš z Brna
Moje rodina.
* Pán Kříž, prosím, neurazte sa, ale musím sa vás opýtať, či vás niekto náhodou nedal prezývku Rumburak. Miška
Podle čeho soudíte. Měl jsem různé přezdívky, nebudu je prozrazovat, ale proč zrovna Rumburak.
* Přijal jste někdy roli, o které můžete říci, že Vám hlasově spíše ublížila? Frenk
Bohužel ano, ale tomu se na oblasti nevyhnete.
* Máte rád operní experimenty, které tradiční diváci spíše odmítají?
Jak jsem již řekl - ano, ale musí být skutečně na špičkové úrovni.
* Navštěvuješ také představení a koncerty svých pěveckých kolegů? Kačena
Velmi málo, není čas a když ho náhodou najdu, tak se snažím jít na takový koncert, abych "byl příjemně zklamán".
* Co pro vás představuje tu opravdu nejvyšší metu, které může pěvec během své aktivní umělecké kariéry dosáhnout? Michal
Uspokojit diváky.
* Existuje vůbec ještě nějaká repertoárová barytonová role, kterou jste dosud nezpíval? Pavla
Určitě. Ale mám pocit, že už jich není mnoho.
* Ktorého z operných režisérov považujete za najväčšieho experimentátora? Milan V.
Béďo je úžasný, ale roste mu konkurence.
* Jaké nové závazky vás čekají v nynější sezóně? Petr
Premiéra Netopýra v Liberci, zájezd se Státní operou do Japonska, Veselá vdova v Brně, Netopýr v Holandsku, Lucerna v Plzni, možná něco v Národním divadle Praha a předpokládám, něco na mé domovské scéně ve Státní opeře.
* Vážený pane Kříži, mnohokrát děkujeme za setkání s Vámi. Škoda, že čtenáři nemohli slyšet všechny naše zákulisní glosy, smáli by se jistě s námi. Ať Vám dnes naposledy to Zvíře Kubík neublíží. Užijte si oslavu. Redakce.
Budu se snažit v případě, že bude mít Zvíře touhu mě okusovat, nastavit mu tu část špeků, kterých se snažím zbavit už několik let. Přeji Vám hodně vtipných dotazů a skvělých čtenářů. Zdravím všechny tázající a omlouvám se, že jsem nestačil odpovědět na všechny jejich dotazy. Snad příště.
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
červenec 2004
1.7.2004
Marek
VAŠUT
14.7.2004
Jiří
DVOŘÁK
21.7.2004
Zuzana
VEJVODOVÁ
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.