NETHOVOR - detail
Tomáš
ŽIŽKA
* 1963
Praha
ČR
Tomáš ŽIŽKA - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 14.9.2005
* Vážený pane Žižko, vítáme vás při dnešním NetHovoru - toto setkání je o to zajímavé, že po delší době přijal k této diskuzi scénograf, k tomu ještě i pedagog. Můžete přiblížit váš dnešní den. Proč jste se zapojil do projektu Industriální stopy 2005? Redakce
Dnešní den jsem začal jako každý jiný. Spousta telefonů a k tomu ještě snídaně. Ale vážně. Měli jsme dnes tiskovou konferenci v Karlíně, právě o projektu Kladno + - Záporno jsem měl možnost hovořit s novináři, kteří neměli dotěrné otázky, což byla škoda, tak je očekávám právě na stránkách Nethovorů. Proč jsem se zapojil do projektu Industriálníé stopy? Protože stopovat někoho a něco je stále aktuálnější i z hlediska uměleckého činu.
* Spolupracoval jako scénický výtvarník v řadě divadel, ve kterém se vám nejlépe pracovalo a proč? Radek, Brno
Rád jsem pracoval s kolektivy, které byly více autorské a nebyly posedlé divadelní industrií. Tak proto jsem měl rád i spolupráci v HaDivadle v Brně. Ale také jsem spolupracoval - sice obtížněji - s Divadelní mašinérií jakou je Laterna Magika a kde jsem si užil zápasu jako svatý Jiří.
* Tomáši, který projekt byl zatím pro tebe nejobtížnější? Marek
Nejobtížnějším pro mě byl projekt Srdce PQ, kde bylo nutno zkoordinovávat a iniciovat asi 300 lidí.
* Na Slovensku máte menovca v Túlavom divadle. Poznáte sa? A ako je to s vašimi potulkami po divadlách? Túlate sa po nich rád? Mirka, Trnava
Som zo Slovenska, ale svojho menovca nepoznam. Tulavec
* Kteří umělci pro umělce jsou v iniciativě mamapapa? Eva
V mamapapa jsou: Martin Janíček, Michael Delia, Kutas Agnes, Jaroslav Kořán, Jarka Janíčková a spousta spousta dalších, kteří se tak cítí.
* Jaký máte názor na údajný "scénografický" rukopis - tedy používání určitých stejných prvků ve všech inscenacích? basokr
Já mám vůbec problém něco jako scénografii definovat, a proto říkám, že scénografie je spelling mistake a mám rád divadlo jako komplex.
* Případá mě, že v letošním roce mamapapa produkuje velice málo projektů než v roce 2004. Proč? Zdeno
Tomu tak není, mamapapa v tomto roce nestačila na své webové stránky umístit info o dvakrát větším počtu aktivit než v roce 2004, a tak nám dej čas, budou tam také projekty Tančících vesnic, které jsme v tomto roce navštívili. Jsou to například vesnice Bela Recka v Bulharsku, Praga v Kolumbii, Topolo v Itálii a řada nás ještě čeká.
* Včem podle vás spočívá smysl vaší pedagogické práce na DAMU? Nela
Chci a pokud můžu pomoci a nebo iniciovat mladé tvůrce.
* Oklusil jste někdy divadlo i jako herec? Vlasta, Liberec
Jako herec asi ne, říkali mi Bandaska v kolektivu TUJU kdysi na počátku naší tvorby s Petrem Formanem, Ivanou Hesovou, Bellou Šenkovou - oni byli těmi herci a já byl tou bandaskou na scéně. Teď dělám performance.
* Máte nějaké webové stránky na internetu? Olina, Tábor
www.mamapapa.cz
* Co je pro vas při scénickém řešení určující - prostor nebo text? Nebo režisér? barek
prostor
* Co vás tak přitahuje na experimentální divadelní tvorbě? Katka, Opava
Na této tvorbě mám rád riziko a akutnost neboli aktuálnost. A tak je úplně jedno, jestli z finálního tvaru vzniká představení nebo instalace.
* Je území bývalé Vojtěšské huti bezpečné, jak bylo náročné získat tento prostor? Petr
Na Kladně je to náramně dramatické už z jednoho důvodu - že se kolem pohybují nejen různí lidé, ale i různé názory na to, co s prostorem bylo, je a bude. Myslím, že naše akce může pootevřít možnou veřejnou diskuzi nebo jiné aktivity pro tento fascinující zanikající areál.
* Bude na Kladne zajištěna doprava do Vojtěšské huti? Jedna se mi hlavně o dopravu zpět po představení.
K Vojtěšské huti jezdí městská doprava a vystupuje se u Poldi. Zpět pro pražské návštěvníky jede do půlnoci autobus z autobusového nádraží ČSAD.
* Jaké osvětlené a ozvučené objekty uvidíme na performanci Kladno+-Záporno? Monika, Smíchov
Protože tento prostor na Kladně má nejen problémy majetkové (je rozdělen mezi mnoho majitelů), ale také jeho vnitřní elektrovybavení je různorodé a někde vůbec není, rozhodli jsme se uskutečnit mobilní aparaturu právě jako "industriální safari". Tento úmysl je též z hlediska bezpečnosti pro návštěvníky ve večerních hodinách jediný možný. Proto z důvodu ponechání překvapení neodpovím.
* Proč se mamapapa rozhodla uskutečnit svůj projekt právě na Kladně? Tomáš
Doposud jsme realizovali projekty s industriální tematikou hlavně v Praze, ale také v Aši na jatkách, Ostravě Na Haldách, a tak nám přišlo zajímavé zkusit se porvat s nejbližším městem, které pokud pochopí svou identitu, může tak jako Praha vozit turisty a možná i zbohatnou.
* Čím vším se mamapapa zabívá? Iva
Zabýváme se projekty, o kterých si myslíme, že jsou aktuální a živé a proto neděláme žádný rozdíl mezi instalací, inscenací nebo rituálem.
* Dalo by sa povedať, že umením poľudšťujete rôzne priemyselné stavby a priestory. Sú to len jednorázové akcie? miko
Samozřejmě, že se jedná o ojedinělé akce - obřady inciačního charakteru, který na sebe bere možnost dát vědět o stavu věci.
* Který je váš oblíbený spisovatel? Jakou knihu právě čtete? Naja
Po návratu z Kolumbie jsem ještě jednou přečetl Garciu Marqueze Sto let samoty a teď čtu jeho poslední knížku a opravdu ho mám rád.
* Můžete prozradit na koho nejvíce dáte, když si nevíte rady? Gabi
Na lidi kolem sebe a stále dám na svou babičku, která už nežije. Ale říkala mi odmalička, že jsou lidi pro mě zrcadlem a abych se v nich viděl.
* Proč se jmenujete mamapapa?
Mamapapa babysitting pro perfomery, ale vážně - vznikli jsme při útěku z ROXY, kde jsme společně s kolegyní šéfovali a napadlo nás napojit se na Moving Academy of Performance Arts - MAPA, tak jsme si udělali trochu vtip a hned jsme byli mamapapa.
* Kde je možné zakoupit vstupenky na Kladno+-Záporno? Ken
V Informační centrum Aquapark na Kladně, na Magistrátu města Kladna, v kase divadla Celetná v Praze a v areálu Vojtěšské huti/Koněv. Rezervace možná na mamapapa@mamapapa.cz
* Máte rád ruiny našich měst? :) Danes
Nevnímám ruiny jako ošklivost, ale jako přirozenost rozpadu a mám-li možnost nahlédnout pod vrstvy paměti, je to dramatický moment. A velmi inspirující. Kdo nevidí paměť, nevidí před sebe.
* Máš rád slovo demolice, které ti bylo nejvíce líto? Aleš
Demolice byl název našeho projektu v areálu ČKD Karlín, kdy jsme nechtěli tímto termínem naznačit agresivní zánik, ale přechod od jedné reality ke druhé.
* Co bude hlavní náplní mezinárodní Konference Industriální stopy 2005? Vlado
Hledejte na stránkách www.industrialnistopy.cz
* Oslovujú vaše experimentálne projekty aj starších ľudí? Aký je vekový priemer návštevníkov?
Samosebou, že tyto projekty nejsou zaměřeny pouze generačně pro jednu generační skupinu. I proto se snažíme ve svých studiích o prostoru a jeho historii hlavně ptát se pamětníků, což znamená, předpokládáme, že budou mít také zájem se přijít podívat.
* Ke kterému režisérovi máte jako scénograf názorově nejblíž? Dušan
Vyrůstal jsem s Ondrou Spišákem a tam také cítím svoji názorovou symbiózu.
* Je nejaký rozdiel medzi premenou fabriky alebo kostola na divadlo? Ktorý priestor sa dá z pohľadu scénografa pre divadlo najlepšie využiť? -jaja-
Nerozlišuji dle dispozic objektu, spíše dle nálady a komunity, která se o tento prostor stará nebo se rozhodla něco uspořádat. Divadlo není budova, divadlo je společenský akt.
* Dovedete si představit že byste se živili něčím jiným? Karel, Ostrava
Je paradoxní, že těmito projekty se moc neuživím, ale nedělal bych třeba reklamu.
* Budou i v programu bienále exkurze a jaké? Děkuji L. Krásná, Beroun
Opět odkazuji na www.industrialnistopy.cz
* Máte pěknou fotku :)
To ani ne, ale chci strašit.
* Moc se těším na projekt Yellow Ball v kanalizační čistírně v Bubenči. Co je nejvíc na tomhle prostoru podle vás pozoruhodné a ojedinělé? Terka
Moc o projektu nevím, ale Čističku znám dokonale, dělali jsme tam dva projekty. Ten první byl Čistička jako divadlo - katarze 3WW3 v roce 1998 a ten druhý byl studentský projekt během bienále Industriální stopy v roce 2003.
* Který industriální prostor vás nejvíce fascinuje? Pavla z Jíčína
Teď jsem měl možnost proniknout sem na Kladno, takže teď právě tento.
* Jaké umělce uvidíme na Kladně? Naja
Budou umístěni na našich stránkách www.mamapapa.cz
* Pedagogicky působíte na DAMU, jakou vidíte budoucnost scénografické tvorby v Česku? Mají dnešní studenti talent? Jan D.
Současná doba je zlomová a já myslím, že velmi atraktivní a otevřená ke tvorbě. Tak věřím, že naši studenti budou mít co dělat.
* Podľa akého kľúča si vyberáte miesta svojho kultúrneho ataku?
Vše je ve vzduchu.
* Jaké koníčky provozujete? Jitka, Přelouč
To, co právě dělám:-)
* Výčet vašich uměleckých počinů je dlouhý - můžete vyzdvihnout alespoň jeden, na který jste obzvlášť hrdý? tesamila
Hodně se mi líbí komunitní umění, teda projekty na vesnicích - Tančící vesnice.
* Který ze současných scénografu vás nejvíce oslovuje? Kam
Nevím, ale respektuji všechny, kteří dělají věci pro lidi.
* Jaké projekty současné nezávislé scény a experimentální tvorby mamapapa připravuje do budoucna? Hanes
Pokračujeme s projektem Tančících vesnic a také s programem vzdělávání ve světelném designu Light Lab.
* Při realizaci projektů - držíte se při zemi? Axel
Asi ne, řekla paní Šípková - Kladno. :-)
* Vážený pane Žižko, děkujeme za velmi příjemné pozdní odpoledne. Přejeme v budoucnu samé úspěšné projekty. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce
Prosím přijďte se podívat, je to lepší než takto virtuálně o projektu mluvit. Čekáme vás od pondělka 19. 9. v 19.00 hodin na vernisáži výstavy a pak každý den od 18.00 hodin výstava, od 20.00 hodin představení do 24. 9. v areálu Vojtěšské huti/Koněv Kladno. Těšíme se na vás! A děkuji vám za dotazy.
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
červen 2008
2.6.2008
Lada
JELÍNKOVÁ
18.6.2008
František
VÝROSTKO
23.6.2008
Pavel
NEČAS
30.6.2008
Adéla
KAČEROVÁ-KUBAČÁKOVÁ
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.