NETHOVOR - detail
Michal
ZÁHORA
Michal ZÁHORA - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 24.10.2018
* Vážený Michale, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce
Pěkný podvečer, děkuji za pozvání. Dnes jsme celý den zkoušeli nové představení, zbývá posledních pár dní do premiéry, tak jsme všichni napjatí
* Michale kterého choreografa máš nejraději a kdo tě ve tvé kariéře nejvíc formoval? Martin
Vždy mě fascinovali choreografové, kteří pracovali velmi fyzicky, s živočišnou energií. Zároveň se silným přesahem. Býval to Ohad Naharin velmi...
* Michale jak jste se vlastně k tanci dostal? Chtěl jste být odmalička tanečníkem? Alex
Chtěl jsem být divadelním režisérem. To už v šesti letech. K tanci jsem se dostal přes sestry, které tančily.
* Kolik hodin denně musí tanečník cvičit? Tom
Já myslím, že je to různé. Nicméně příprava na konzervatoři je náročná. 4 x až 6 x 45minut denně
* Prozradíš něco o tvé nové choreografii Výročí? Aleš
Výročí je nová choreografie, kterou chci oslavit sto let naší republiky. Sto let velmi nabitých událostmi, šílenými zlomy a zvraty, které se podepsaly na nás všech
* Jako choreograf máte za sebou již řadu představení. Jaká témata vás při tvorbě nejvíce oslovují? Zdena
Myslím, že mě vždy nejvíc zajímali lidé. Jejich životy, myšlení, motivy jednání, city. Život sám
* Michale, kdy jsi začal vytvářet vlastní choreografie? Jana, Brno
První vlastní choreografie jsme tvořili jako studenti na konzervatoři. Od prvního ročníku jsme byli vedeni k tvorbě skrze improvizaci a vlastní choreografickou tvorbu. Já jsem byl starší, než moji spolužáci, mě bylo 18 let.
* Tanečník musí být štíhlý a krásný. Souhlasíte? .) Roman
Já myslím, že vůbec nemusí :-)
* Michale, byl nějaký taneční umělec, který na Vás silně zapůsobil? A čím? Marie, Opava
Ano, bohužel si ale nevybavím její jméno. Byla to tanečnice od Piny Bausch. Hodinové sólo na ticho tančila ve svých snad 45 letech. Bylo to neskutečné, zjevení.
* Vaše nová choreografie nese název Výročí. Mohl byste prozradit, jakým příběhem či tématem jste se nechal inspirovat? Pavel
O Výročí jsem se trochu již zmínil. Čtyři různé mentality, kultury, historické odkazy na velmi malém prostoru Československa. Mnoho nedorozumění, neporozumění, mnoho zklamaných nadějí...
* Existuje nějaká hranice pro to, kdy by měl tanečník s tancem přestat? Patrik, Brno
Asi kdy nemá co svým tancem říci. Otázka je, jestli je to ten dotyčný schopen poznat :-) Obsahy se komunikují skrze tanec a tělo již v nějaké své fázi není schopno tyto obsahy artikulovat... To by byl druhý případ.
* Michale jak si vybíráte hudbu k choreografii? Máte nějaké oblíbené skladatele? Radmila
Hudba je nesmírně inspirativní zdroj. Já dlouhodobě spolupracuji s italským skladatelem Carlem Natoli. Nesmírný talent, skvělý člověk, ale především velmi citlivý a vnímavý k záměru.
* Máte strach při tanci ze zranění? Aleš
Zranění mohou být z dlouhodobého přetížení, stanou se při únavě a nízkém soustředění. Samozřejmě také v případech, kdy se posouvají vůbec lidské možnosti. Obecně ale platí, že lze zraněním předcházet správnou prací. Takže se nebojím, tak aby mě strach blokoval, ale dělám vše proto, aby ke zranění nedošlo.
* Dělají si tanečníci mezi sebou nějaké naschvály před představením? .) Karolína, Dejvice
Tak tohle já neznám! :-) To mi přijde jako z jiného světa. Nebo jiného oboru, možná... Opak je pravdou. Jsou na sobě naprosto závislý, musí dýchat za druhého, pomáhat si, vnímat se, být vůči sobě citlivý... Jinak se nemůže taneční představení povést.
* Používáte při svých choreografiích videoprojekci? Honza
S videem pracuji velmi zřídka. Obecně si myslím, že je velmi náročné skloubit různá média komunikace do funkčního celku.
* Divadlo PONEC je už dlouhá léta rájem tance, jak se vám v tomto prostoru pracuje? Zuzka, Žižkov
V divadle Ponec je pro současný tanec vybudováno skvělé zázemí. Je to místo, kam jít na současný tanec. Fajn tým lidí a technicky na výborné úrovni.
* Michale koho napadlo oslavit stoleté výročí vzniku republiky tancem? Adam, Vinohrady
Jak jinak oslavovat, než tancem - zvlášť pro tanečníka. Myslím, že skoro každý se z radosti trochu zavrtí, poskočí a tak :-)
* Jak se tvoří choreografiie, která vzdává hold jubilejnímu výročí České republiky. Došlo v průběhu zkoušení k problémům? Dan
Mám pocit, že je to epos. Doufám, že to nebude tak pro diváky! Doby řeckého divadla jsou za námi, kdy diváci přihlíželi sedmihodinovým představením. My se vejdeme do hodiny. Jako kdykoliv člověk něco dělá, nejde vše předvídat, ovlivnit. Problémy jsou spíše technického rázu. Zmeškané letadlo, ulomená rekvizita apod.
* Jak vnímáte taneční kritiku a jak je pro vás důležitá? Hana
To je složitá otázka. Jsou to otázky dvě. Líbí se mi zahraniční kritika. Obecně velmi informovaná, zasazující do širokých kontextů se schopností nadhledu. Důležitá může být, pokud píše kritik fundovaně a to se často dozvíme důležité věci.
* Michale jsi jako choreograf na tanečníky přísný, nebo máš pochopení, když sám tančíš? Petr
Myslím, že jsem náročný. To snad i sám na sebe. Zároveň ale vím, že divadlo - tanec je živá záležitost, proměnlivá a vše nelze ovlivnit. Vždy je prostor...
* Soutěž StarDance sleduješ v TV, máš rád taneční show? Eva, Brno
Přiznám se, nesleduji. Mám rád taneční představení, taková ta v divadle spíš.
* Jak se musí se tanečník udržovat? Co má např. mít na jídelníčku? .) Libor
Jídlo je základ metabolismu a tělo je tanečníkův nástroj. Udržovat by se měl, pokud chce dobře a dlouho fungovat. V zásadě zásady zdravé výživy a všeho s mírou.
* Jak vlastně choreografie vzniká? A jak vypadá práce choreografa na tanečním sále? Monika
Nepracujeme s pohyby, které jsme někde, někdy použili. Vždy hledáme nové vyjádření pro konkrétní obsahy. To je cestou improvizace. Mnoho hodin a dní se tedy improvizuje - témata jsou daná, asociace, inspirační zdroje. To vymezí materiál. Pak se vybírá odpovídající materiál a ten se dál rozpracovává až do konečného tvaru.
* Pár let jsi byl členem souboru NANOHACH, moc děkuji za krásná představení. Co připravuješ do budoucna? Pavla
Ano, NANOHACH jsme ukončili, ale s Honzou Malíkem jsme vytvořili PULSAR, v rámci které vznikají další představení. Premíra "Výročí" je 28. 10.
* Kde v Evropě mají tanec nejvíce rádi? Tomáš
Tanec obecně nevím, ale současný tanec má od našich hranic na západ velké publikum. Nebyla přerušena kontinuita vývoje jako u nás a na představení současného tance se chodí stejně běžně, jako na koncerty, nebo divadlo.
* Co vás ještě baví kromě tance? Máte vůbec čas na něco jiného? Hedvika, Pardubice
Baví mě architektura, sport, přírodu miluji. Rád čtu
* Zabýváte se také uměleckým vzděláváním a pedagogické činnosti. Kde se vám lepé přednáší doma nebo v zahraničí? Kamila, Ostrava
V zahraničí jsou lidé otevřenější, nebo lačnější po tom, co přináším. Může to být jinakostí toho, co jim tam předávám.
* Máš rád baletní přestavení, co Tě v baletu či tanci poslední dobou nejvíce oslovilo? Markéta, Prosek
Přiznám se, že baletní představení příliš nevyhledávám.
* Jak vnímáte současný český tanec v porovnání třeba se světem? Martin, Hradec K.
Svět je velmi obecné slovo. Už jen v Evropě jsou obrovské rozdíly. To pramení především z toho, jaké je v dané zemi vzdělání. Jsou evropské země, kde současný tanec vzkvétá a jinde zase téměř neexistuje. U nás to vnímám tak, že je problém v tématech. Absence silných témat, která komunikují napříč.
* Kolik choreografií jste dosud vytvořil?
Nevím, spočítám je. Jen nevím, jestli mám počítat i školní projekty.
* Měl si někdy pocit, že tanec chceš vzdát a hodit za hlavu? Kamil
Ano, jednou, hrozně dávno. Bylo mi 14 let.
* Co je na práci tanečníka, choreografa a pedagoga pro vás nejhezčí a co je nejtěžší? Stanislava, Liberec
Možnost realizovat se. Zažívat všechno to, co tanec přináší - sebepoznání, chápání světa skrze cit, napojení na lidi kolem. Se studenty je to krásná práce, když se jim daří, když vidím, že objevené skutečnosti jim prospívají. Nejtěžší je neustále dotovat, investovat energii, které je potřeba strašně moc.
* Vážený Michale, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Přejeme vám samé krásné taneční zážitky a hodně dobrých tvůrčích nápadů. Vaše slovo závěrem? Redakce
Mnohokrát děkuji za pozvání. Děkuji za všechny otázky! Byli jste skvělí, bylo mi potěšením. Na některém z představení na shledanou Michal
TIP!
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
březen 2004
10.3.2004
Ladislav
ZEMAN
15.3.2004
Ondřej
VESELÝ
17.3.2004
Daniela
ŠÁLKOVÁ
24.3.2004
Ondrej
ŠOTH
31.3.2004
Daniel
DVOŘÁK
31.3.2004
Iva
JANŽUROVÁ
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.