Czech Ensemble Baroque vydává pozoruhodné album
autor: Supraphon
zvětšit obrázekCzech Ensemble Baroque s uměleckým vedoucím a dirigentem Romanem Válkem se s úspěchem již třiadvacet let zabývá stylovou interpretací děl starších slohových období v autentické interpretaci na dobové nástroje. Dramaturgie tělesa zasahuje do všech žánrů zejména baroka a klasicismu. Není divu, že po čtyřech úspěšných nahrávkách znovuobjeveného díla Františka Xavera Richtera se pozornost souboru zaměřila k dílu Františka Ignáce Antonína Tůmy, jednoho z českých hudebníků, kteří výrazně ovlivnili evropskou hudbu 18. století. Společně se Zelenkou a Muffatem bývá jmenován mezi nejvýznamnějšími žáky Johanna Josepha Fuxe a stejně jako Jan Dismas Zelenka se pohyboval v nejvyšších patrech politického a společenského života své doby. Ve Vídni se těšil velikému respektu a jeho chrámová díla představovala vzor i pro mladší skladatele včetně Haydna či Mozarta. U vydavatelství Supraphon Czech Ensemble Baroque vydává pozoruhodné album s nahrávkou Tůmovy Missa della morte in c a Miserere in c.
Dílo F. I. Tůmy je stejně jako například dílo Bachových synů zcela pevně zakotveno ve vrcholném baroku. V době Tůmovy největší kariéry premiéruje Händel v Dublinu svého Mesiáše a Bach kompletuje svou mši h moll. Po smrti královny vdovy se náš autor pohybuje spíše ve vodách chrámové hudby ve Vídni a finálně odchází do kláštera Geras, kde dotváří svůj osobitý sloh. Je tedy otázkou, do jaké míry je Tůmova hudba spjata s galantním stylem a ostatními vlivy rodícího se klasicismu.
„Tůmovo nejvýznamnější tvůrčí období bylo po smrti Karla VI., konkrétně v letech 1741–1750, kdy byl kapelníkem královny vdovy po Karlu VI. ve Vídni. Jeho sloh je blízký Bachovi co do oduševnělosti hudebních témat. Měl nekonvenční přístup k harmonii a skvělý kontrapunkt. Napadlo mě tedy představit veřejnosti Tůmu v jeho pravém světle – jako skladatele vrcholného baroka, jenž by měl být celosvětově ceněn pro svůj osobitý styl v oblasti chrámové hudby 18. století podobně jako J. D. Zelenka,“ uvedl k nové nahrávce Roman Válek.
Devatenáctiletý Tůma se roku 1723 coby teorbista a gambista patrně účastnil pražské korunovace císaře Karla VI. O devatenáct let později, roku 1742, doprovodil Tůma svým Requiem in c zádušní mši za téhož císaře při příležitosti přenesení jeho ostatků do kapucínské hrobky ve Vídni. Kompozice, jejíž obsazení velikostí odpovídalo významu události (orchestr byl doplněn o cink, dva pozouny, fagot a dvě clariny), znovu zazněla při pohřbu samotné Alžběty Kristýny roku 1750. Tůma se těšil nemalé přízni i u císařovny Marie Terezie a je možné, že Miserere in c vzniklo na její osobní objednávku.
Roman Válek upřesňuje, co bylo na nahrávání Tůmova Requiem nejtěžší: „Museli jsme si uvědomit, že natáčíme a rekonstruujeme hudbu, jejímž zvukovým jádrem byly vždy chrámové varhany. Najít tedy kompromis mezi nástroji colla parte, sólisty a sejmout věrně strukturu favoriti coro versus tutti. A to je opravdu velký oříšek.“
Album s nahrávkami Tůmova Requiem – Missa della morte in c a Miserere in c v podání renomovaného souboru Czech Ensemble Baroque s dirigentem Romanem Válkem a se sopranistkami Markétou Böhmovou, Romanou Kružíkovou, s altistkami Monikou Jägerovou, Lucií Karafiátovou Netušilovou, tenoristou Jakubem Kubínem a basistou Jiřím M. Procházkou vydává Supraphon na CD i v digitálních formátech.
www.supraphonline.cz
TIP!
Časopis 13 - rubriky
Časopis 13 - sekce
DIVADLO
Racek přilétá na Zábradlí
Již tento týden 20. března 2024 proběhne v Divadle Na zábradlí premiéra inscenace Racek. Ikonická hra Antona P celý článek
HUDBA
Mladí ladí jazz Open air nabídne evropskou jazzovou špičku
Festival Mladí ladí jazz oslaví 30. dubna Mezinárodní den jazzu open air přehlídkou na pražském Karlově náměst celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Do kin přichází dokument Volání Antarktidy
Kontinent na samém konci světa. To je Antarktida. Nejchladnější a zároveň nejsušší místo na zemi na první pohl celý článek