zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Výtvarné tipy 32. týden

Paul Gauguin: Jsem divoch

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Potrava duše & těla II (6/11)
"Poslední večeře Páně" a jídelníček, který se zapsal do dějin. Francouzský cyklus ARTE. Freska Leonarda da Vinci evokuje slavnou epizodu z evangelia "Poslední večeři Páně", latinsky zvanou "cena", což v překladu znamená "večeře". Ocitáme se v roce 33. Judea je tehdy okupována Římany. Dva dny před židovskými Velikonocemi se počet obyvatel městečka Jeruzaléma zvýší ze třiceti tisíc na sto padesát tisíc. Toho večera shromáždil Ježíš své apoštoly k poslední večeři. Všude je plno lidí. Ježíš nebydlí v Jeruzalémě, a tak je třeba najít místo, kde se svými žáky oslaví Velikonoce. Necítí se bezpečně. Vymyslí hru na hledání místa podle indicií. Když se ho jeho učedníci zeptají: "Kde si přeješ, abychom oslavili Velikonoce?" odpoví: "Jděte do města a tam potkáte muže nesoucího džbán vody," – což je zvláštní, protože nošení vody tehdy byla obvykle práce žen...
Vysílání: 03.8., 12.35 hod., ČT2
Opakování: 06.8., ČT2., 08.8., ČT2

Vzlety a pády (1/2)
Osudy tří výjimečných fotografů a přátel očima Věry Chytilové. Tvorbu Václava Chocholy, Karla Ludwiga a Zdeňka Tmeje, jenž se narodil právě před sto lety, zachycuje dvojdílný dokument ve vší pestrosti od bohémského života po drsnou konfrontaci s totalitními režimy 20. století. Dokumentární snímek Vzlety a pády zachycuje setkání třech výjimečných tvůrčích osobností s dvacátým stoletím. Prostřednictvím životních a uměleckých pohledů významných českých fotografů Václava Chocholy, Karla Ludwiga, Zdeňka Tmeje, a svědectví jejich příbuzných, milenek a přátel, se ocitáme v epicentru intenzivního prožívání, které dokázalo navzdory době anebo právě díky ní přesahovat existenční limity. Pro trojici tvůrců je společné, že se neidentifikovali s politickými ani estetickými režimy, stejně tak jako s idylicky umrtvujícími mezilidskými vztahy, což svojí výpovědí potvrzuje i režisérka filmu Věra Chytilová. Ta do filmu, stejně tak jako kdysi do života Karla Ludwiga, vstupuje a umocňuje tak přesvědčivost otevřeného a bezelstného způsobu vyprávění společného příběhu, v němž spolu s lidmi vystupují fotoaparáty, fotografie, filmy, předměty, byty, domy, ulice, města či krajiny, aby se tak mohl zrodit spontánní filmový organismus. Dvojdílný film uvádíme u příležitosti stoletého výročí narození Zdeňka Tmeje (*5. 7. 1920 – †22. 7. 2004), jenž patřil ke špičkám české reportážní a dokumentární fotografie. Prosazoval se nadčasově působícími fotografiemi osobností z umělecké sféry, jedinečné svědectví poskytl fotografickými sériemi z totálního nasazení během války a zničeného poválečného Německa. Po únoru 1948 se zaměřoval především na zachycování světa divadla a baletu. Ocitl se však v nemilosti režimu a ten ho na osm let uvěznil. I v normalizační éře byl v nemilosti – musel se vypořádat s neustálým dohledem StB, ztratil své trvalé profesní zázemí v Souboru písní a tanců a dokumentoval demolice v pražských Vysočanech. Jeho fotografický archiv však vyvolával zájem veřejnosti a v 90. letech díky jeho zpracování mohl Tmej spolupracovat s řadou domácích i zahraničních galeristů a kurátorů.
Vysílání: 04.8., 21.45 hod., ČT art

Paul Gauguin: Jsem divoch
Portrét nejvýznačnějšího postimpresionistického malíře. Francouzský dokument. Důraz kladl na barevnost s potlačením role detailu. Zobrazoval motivy z bretaňského venkova (Krajina s pasáčkem vepřů, Arlesanky v parku, Žlutý Kristus), stále častěji byl inspirován exotickými krajinami i mimoevropským životním stylem, a proto podnikl cestu na Martinik a dvě cesty na Tahiti, kde dlouhodobě pobýval. Pod vlivem exotiky se jeho paleta rozzářila jasnými plnými barvami (Krajina na Tahiti, Tahitské pastorále, Mateřství, Dívky s květy mangovníku). Gauguina ovlivnilo i japonské umění. Jeden z prvních malířů usilujících obohatit moderní západní umění přínosem cizokrajných kultur. Tematicky ovlivněn dobovým symbolismem kladl si naléhavé otázky o povaze lidské existence (monumentální obraz Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam jdeme?). Symbolikou barev a monumentálním plošným pojetím ovlivnil umělecké směry dvacátého století, zejména fauvismus a expresionismus. Dekorativní stránku jeho umění rozvinula secese.
Vysílání: 05.8., 20.00 hod., ČT art
Opakování: 07.8., ČT art

30.7.2020 20:07:06 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Z éteru

Literární tipy 15. týden

Juliette Binocheová (Děti svého věku)

Roznese tě na kopytech
Jiří Dvořák a Milan Šteindler v televizním filmu podle slavného bestselleru Simony M ...celý článek


Filmové tipy 15. týden

Collin Farrell (Oklamaný)

U mě dobrý
Kdo dokáže převézt bandu podivných skořápkářů? Jedině banda ještě podivnějších přátel! Česká kom ...celý článek


Příběhy filmových legend: Meryl Streepová

Meryl Streepová

Meryl Streepová – tajemná a proměnlivá
Fenomenální chameleón, skromná hvězda bez skandálů. Francouzsk ...celý článek


Koprodukční dokument o třech mužích

Tátové v rolích matek

Tátové v rolích matek
Co se stane s muži, když se stanou otci? Jak se mění psychicky a fyzicky během těhote ...celý článek


Příběh mafiána Tommasa Buscetty

První zrádce

První zrádce
Když promluvil, Cosa Nostra prohrála. Realistické vylíčení příběhu mafiána Tommasa Buscetty, j ...celý článek


Výtvarné tipy 15. týden

Planeta pokladů: Afrika

Planeta pokladů: Afrika
Odhalování památek světového kulturního dědictví UNESCO na kontinentu plném tradičn ...celý článek



Časopis 16 - sekce

DIVADLO

Hráči v Městském divadle Mladá Boleslav

Hráči

V mladoboleslavském divadle soubor propadl hazardu. Netřeba se bát, naštěstí jen v rámci chystané nové inscena celý článek

další články...