zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Důkladně svázaný příběh

Repro programu Scena.cz

  

Dramaturgie Východočeského divadla měla šťastnou ruku při výběru titulu Inés De Castro, který byl v premiéře uveden v sobotu 18. ledna 2003 za účasti velvyslankyně portugalské republiky. Inscenace je i přes stáří příběhu aktuální. Starý Král Alfonso IV., spolu se svými rádci - parlamentem, brání oficiálnímu uznání zákonné manželky svého syna Pedra, kterou si za královnu přeje portugalský lid - přímá volba, a nutí ho do diplomatického sňatku s kastilskou infantkou Constanz. Takřka neznámá dramatická tvorba z Portugalska se na česká jeviště uvádí kvalitní hrou.
Režisér Jakub Korčák vedl všechny herce výborně. Ti se na jevišti většinou setkávají ve dvojicích. Protiklad jejich povah, názorů a postavení zdůraznil autor scény Karel Glogr. Té dominuje barva černá, obohacená zlatým dekorem, (královské prostory, černé spiklenectví a diplomacie) a barva bílá (sídlo prince Pedra, symbol čisté lásky a štěstí). Kostýmní návrhářka Zuzana Ježková oblékla herce do velmi okouzlujících a fascinujících kostýmů, zejména Constanz a její dvorní dámy působí ve svých šatech naprosto cizokrajně a majestátně. Podobný důraz kladla i na obleky Krále Alfonza IV. a jeho rádců. Hudební skladatel Hanuš Bartoň komponoval hudbu, jež evokuje napětí, romantické snění nebo vzájemné soužití.

Celá inscenace vyzněla jako vyprávění příběhu o obyčejné dívce. Její obyčejnost nespočívala v jejím prostém původu, ale v její vyjímečnosti. Tou dokázala naprosto beze zbraní a do dostatečné hloubky naprosto zlomit svoji diplomatickou sokyni Constanz. Celý herecký soubor se vyvaroval jakéhokoliv pathosu, k němuž by díky legendárnímu tématu mohl snadno sklouznout. Constatnza v podání Lucie Štěpánkové působila naprosto věrohodným dojmem – panička, které je předurčeno, mít vše, o co si řekne. Inés Kristíny Jelínkové doslova vyzařovala silou. Dokázala být statečná díky nezměrné lásce a oddanosti k svému Pedrovi.

Ani Pedro - Tomáš Kolomazník, byť typově patří spíše k hercům, kterým více sedí raubíři a hromotlukové, dokázal zůstat sice hromotlukem, ale na postu královského syna. Jeho otec Alfonso IV. Václav Dušek nezapřel smysl pro zodpovědnost za celou zemi, ale přeci jen se v jeho rozhodnutích odrážely jeho dávné hříchy a prohřešky.

Inés de Castro se v pardubickém divadle stane inscenací, která má plné právo být zařazena na přehlídku České divadlo. Určitě stojí za inscenování i v jiných divadlech. Inscenace Jakuba Korčáka není patethická, byť vypráví pathetický příběh o silné lásce. „Pouta, která nelze rozvázat je nutné přetnout,“ říká Král, zdá se, že Jakubu Korčákovi se podařilo příběh na jevišti pardubického divadla důkladně svázat.

30.1.2003 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

KYTICE, MY HOMELAND: Universum MATKY

KYTICE, MY HOMELAND (Divadlo Vzlet)

Erbenova KYTICE se dočkala další dramatizace, tentokrát ji v premiéře uvedlo Divadlo Vzlet. Pod režií a úpravo ...celý článek


EGBDF: nevšední a hluboký zážitek

Zdeněk Lambor a Pavel Vacek (EGBDF)

Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD ...celý článek


Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa

Recyclus coitus (Maso krůtí)

Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek



Časopis 22 - sekce

HUDBA

Jamaron si brousí zuby na Prahu

Jamaron (Foto: Lucas Kozel)

Pro rockovou kapelu Jamaron to bude velký svátek! 28. května na Občanské plovárně zahájí letošní sérii Prague celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... Jean-Louis Trintignant

Atentát v Paříži

Atentát v Paříži
Jean-Louis Trintignant, Gian-Maria Volonté a Michel Piccoli v hlavních rolích dramatu insp celý článek

další články...