Linda Svidró Schneiderová: Pedagogická práce mě bavila vždy…
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekNa pozici baletní mistryně Pražského komorního baletu nastoupila během léta Linda Svidró Schneiderová, tanečnice, která má bohaté oborové zkušenosti nejen z Čech, ale i mnohaletého působení v zahraničních souborech, například Nederlands Dans Theater II. V PKB povede tréninky a zkoušky, a bude působit také jako asistentka choreografů - aktuálně Tomáše Rychetského, který pro soubor připravuje novou premiéru (Requiem za nekonečno, premiéra 22. října 2017 v pražském Divadle na Vinohradech – pozn. red.).
S Pražským komorním baletem jsem spolupracovala již před lety v době mého absolutoria na konzervatoři. Bylo to období, kdy měl soubor vedle choreografií Pavla Šmoka velmi bohatý repertoár (od Christophera Bruce, Patricka Delcroix a dalších). Já ráda vzpomínám na hostování v baletu Jochena Heckmanna. Pak jsem odešla do zahraničí a mohla sledovat práci PKB jen zpovzdálí.
První setkání s mistrem Šmokem bylo asi v mých dvanácti letech – nesla jsem mu kytku na jeviště a on mi políbil ruku – to bylo něco, nemohla jsem z toho zážitku usnout (úsměv).
Je to již čtvrtý rok, kdy budeme reprízovat operu
Určitě mě v dětství inspirovala práce obou rodičů v Tanečním centru UK, prostředí nadšených lidí, kteří veškerý volný čas, v náročných podmínkách komunismu, věnovali scénickému tanci. Vedle studia na konzervatoři Taneční centrum Praha mě inspirovala i práce otce v Baletu Národního divadla, kdy jsem viděla všechna představení snad tisíckrát: Amerikána, večery Jiřího Kyliána, Friedemann – Psycho (s výkony Petra Zusky a Nelly Danko), Čajkovského (s mým tehdejším obrovským vzorem Zuzanou Parmovou) a samozřejmě Někdo to rád horké. Poslední a pro mne nevyčerpatelná inspirace - mít možnost pracovat v Nederlands Dans Theater II – toto prostředí a systém práce nastartovalo celou moji taneční kariéru.
Možná to mám tak nějak v krvi po rodičích a prarodičích – pedagogická práce mě bavila vždy. Velice brzy jsem se stala v souborech, kde jsem tančila, i baletním mistrem a asistentkou choreografie. Nedávno jsem počítala, že jen Attilovi Egerházimu jsem tančila a asistovala přes třicet choreografií.
Navíc ráda učím na konzervatoři Taneční centrum Praha a spolu s manželem Viktorem umělecky vedu soubor konzervatoře Balet Praha Junior, tak snad má moje nadšení pro pedagogiku i nějaké konkrétní výsledky.
Práce s Tomášem? Nádhera, jak přístupem k choreografii, tak stylem práce ve studiu. Loni jsem asistovala choreografii Markovi Svobodníkovi z Dekkadancers, nastudovala jsem ji s tanečníky jak v Jihočeském divadle, tak potom s DEKKA. No musím objektivně říci, že to, co začalo před mnoha lety jako Rychetský - Konvalinka, teď ještě Vinklát - Pechar - Svobodník je rozjetý vlak, který JEDE!! Krásná a vysoce profesionální práce.
Je to role určitě nejnáročnější, ale taky ta NEJ NEJ NEJ. Nikdy bych neměnila. Velké díky patří našim rodičům, bez jejich pomoci bychom to nezvládali s takovým úsměvem.
Ano, jsem ta maminka, co si užívá mateřskou „dovolenou” a odskakuje si odpočinout na jeviště. Loni to bylo hostování v Baletu Jihočeského divadla a představení s Baletem Praha Junior ve Vinohradském divadle. To jsem tančila choreografie od Attily Egerháziho s mým manželem Viktorem – na živou hudbu s violoncellistkou, zpěvačkou a orchestrem – to byl ten pravý odpočinek (úsměv).
Jsme taková ta „láska z baletního studia“. Tančili jsme spolu mnoho rolí - a pak přišla jedna osudová - choreografie Petra Zusky Les Bras de Mer, které jsme tak nějak změnili smutný konec na: „premiéra v Budapešti, první dítě, „dovolená v Jugoslávii“, svatba a druhé dítě“. Mezitím desítky inscenací a dalších rolí. Doufám, že v tom budeme ještě pokračovat (úsměv).
Linda Svidró Schneiderová je absolventkou konzervatoře Taneční Centrum Praha, tančila v Baletu Praha Junior a hostovala v Pražském komorním baletu. V roce 1999 odešla do zahraničí, kde účinkovala v Nederlands Dans Theater II., Baletu Gulbenkian Lisabon, Lanonima Imperial Barcelona, Baletu Pécs... Jako přední sólistka Hungarian Ballet Theatre získala v roce 2008 (jakožto Češka v Maďarsku) cenu Euro-Pas za nejlepší tanečnici roku. V roce 2009 se vrátila do České republiky spolu s maďarským choreografem Attilou Egerházim do baletu Jihočeského divadla na pozici sólistky, baletního mistra, asistentky choreografie a zástupce šéfa baletu. Vystudovala vysokou školu obor Teorie a dějiny divadla, magisterská studia ukončila na oboru Mediální komunikace a marketingu. Nadále se věnuje pedagogické práci na konzervatoři Taneční centrum Praha a spolu s manželem Viktorem umělecky vede soubor Balet Praha Junior.
Zpracovala Johana Mravcová.
TIP!
Časopis 39 - rubriky
Časopis 39 - sekce
DIVADLO
NdB uvede v nové sezoně 18 premiér
V Národním divadle Brno uvedou v nové sezoně 18 premiér, diváci se můžou těšit na inscenaci Vlastenci o cestě celý článek
HUDBA
Saxofonistka Nubya Garcia vydává album Odyssey
Nekompromisní londýnská saxofonistka Nubya Garcia vydává na značce Concord Jazz nové album nazvané Odyssey. Na celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Vlny Mádla budou bojovat za Českou republiku o Oscara
O výběru kandidáta na Oscara za Českou republiku v kategorii Nejlepší zahraniční film každoročně hlasují členo celý článek