Škola základ života
Příbramské divadlo načalo sezónu 2000/ 2001 skutečně lákavým titulem. Kdo by neznal legendární Školu základ života, resp. její filmovou podobu s kouzelnými představiteli repetenta a světáka Čuřila, šplhouna Krhounka, fotbalového fandy Holouse či správného chlapce Jindry Benetky a na druhé straně profesorů Kolíska či Koďouska či "mrožího" pana. ředitele. Každá jevištní adaptace je sice vítána vstřícně, ale zároveň možná s příliš velkým očekáváním.
Adaptaci "retromuzikálu" podle Jaroslava Žáka vytvořil hostující Daniel Wiesner, který je zároveň podepsán jako choreograf, textař písní a návrhář kostýmů, scéna je pak dílem Richarda Wiesnera.
Oba jmenovaní ovšem příbramským hercům a dalším hostujícím umělcům rozhodně neusnadnili situaci -- naopak, samotné východisko inscenace značně zproblematizovali. Scéna je řešená do hloubky, a zatímco v přední části se odehrávají většinou jen choreografická čísla ve swingovém rytmu, podstatné děje, tj. ve třídě, na tenisovém hřišti apod. jsou umístěny za průsvitnou zástěnou. Tak má divák hned od počátku pocit, že sleduje děj postižen "šedým zákalem" a zároveň nedoslýchavostí. Zvolená stylizace scény má asi svůj účel -- jakýsi "retro opar", ale viditelnost a slyšitelnost je tak znesnadněna až neúnosně. Proto asi nejlépe vyznívají právě pěvecko- taneční vstupy v přední části jeviště. I když křepčení mladých má do dokonalosti daleko, přece jen si můžeme vychutnat alespoň půvab mladých představitelů. Úmyslně volím slovo "půvab", protože humor, který je podstatnou částí celého Žákova díla a legendárního filmu, tu až na drobné výjimky zcela chybí. Nejcitelněji u Čuřila a Krhounka (Radim Jíra a Daniel Pick), kteří by měli "táhnout děj". Typově proto lépe dopadají "nehumorné" postavy - hrdinný Jindra Benetka (Ivan Čermák) a básník-estét Boukal (Jindřich Nováček). O poznání lépe se daří dívkám - ty se přece jen lépe sžily s prvorepublikovými kráskami-naivkami (nejpřirozenější je Michaela Sajlerová jako Irma). Stejnou nevyrovnaností trpí též učitelský sbor. Podivínský Koďousek (František Kuba j.h.), senior sboru Gábrlík (Jiří Hasil j.h.), profesorka historie (Milena Kleinerová), úlisný latiník a němčinář (Vladimír Mrva) či zachmuřený ředitel (Jaroslav Pešice) sem tam předvedou zajímavou kreaci (nejlépe se vydařila scéna na tenise), s postavou se ale absolutně míjí Ivo Kubečka v roli češtináře Kolíska, a kupodivu i benjamínci učitelského sboru Cafourek (Libor Jeník) a Boženka (Jarmila Vlčková).
Můžeme sice doufat, že herecká stylizace se v průběhu repríz alespoň trochu vybrousí a choreografická čísla zdokonalí, ale handicap nešťastně koncipované scény se asi stěží podaří překonat.
Jaroslav Žák, Daniel Wiesner: ŠKOLA ZÁKLAD ŽIVOTA. Úprava, režie, choreografie, hudební dramaturgie, texty písní a kostýmy: Daniel Wiesner. Scéna: Richard Wiesner.
Hrají: J. Pešice, I. Kubečka, V. Mrva, J. Hasil, L. Jeník, M. Kleinerová, J. Vlčková, F. Kuba, R. Leitner, M. Šiková, R. Jíra, J. Nováček, D. Pick, I. Čermák, T. Masopust, H. Tunová, V. Bajerová, M. Sajlerová, T. Kamenická, J. Šrámková .
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
KYTICE, MY HOMELAND: Universum MATKY
Erbenova KYTICE se dočkala další dramatizace, tentokrát ji v premiéře uvedlo Divadlo Vzlet. Pod režií a úpravo ...celý článek
Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa
Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek
EGBDF: nevšední a hluboký zážitek
Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD ...celý článek
Časopis 22 - sekce
HUDBA
Karel Hašler písničkář, který nezemřel
Písničkář, který nezemřel
Česko-americký dokument, v němž pátrá Hašlerův syn Thomas v doprovodu spisovatele celý článek
OPERA/ TANEC
Bubeníček International Ballet Gala
Významný sólista a choreograf Jiří Bubeníček pořádá v Praze slavnostní galavečer s názvem Bubeníček Internatio celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Franz Kafka – 100 let
Franz Kafka – známý neznámý
Slavný spisovatel a jeho dílo mezi mýtem a skutečností. Nový dokumentární celý článek