Koncert Osvětimské memento
autor: Česká televize
zvětšit obrázekOsvětimské memento
Přímý přenos koncertu k připomenutí 80. výročí likvidace rodinného tábora bloku BIIb v Auschwitz-Birkenau z Jízdárny Pražského hradu. Pod taktovkou Tomáše Braunera účinkují Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Emil Viklický, Jaroslav Jakubovič a Jitka Čvančarová. Režie T. Šimerda. Mezi 10. a 12. červencem 1944 byla dokonána největší masová vražda československých občanů. Likvidace tzv. terezínského rodinného tábora v Osvětimi měla v první etapě z 8. na 9. března 1944 téměř 4000 obětí, ve druhé vlně 10. až 12. července 1944 zahynulo 6500 zbylých vězňů a tábor BIIb byl zlikvidován. Šlo o konec falešné naděje, kterou dostaly československé židovské rodiny, jež sem byly deportované postupně od září 1943. Letošní 80. výročí likvidace rodinného tábora je významným důvodem pro vzpomínku na události, kdy se masová vražda spojila se zrůdnou manipulací s živými krátce před jejich smrtí.
Pořádající organizace Památník ticha se vždy snaží, aby skladby uváděné na pietních koncertech měly své příběhy. A také aby se na jejich vzniku nějak podíleli pamětníci války či jejich potomci. Na Pražském hradě tak v Roce české hudby zazní v podání Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK a dirigenta Tomáše Braunera Smetanova kompozice Z mého života v úpravě pro symfonický orchestr, kterou provedl George Szell, maďarsko-americký hudebník židovského původu. V letech 1929–1937 byl hudebním ředitelem Nového německého divadla v Praze. Jeho angažmá skončilo útěkem před nacismem. Další skladba Sára a Abrahám je dílem izraelsko-newyorského saxofonisty českého původu Jaroslava Jakuboviče, který se zároveň ujme i saxofonového sóla, a kromě symfonického orchestru ho na klavír doprovodí také přední český jazzový pianista Emil Viklický. Jakubovičova matka přežila Auschwitz, otec sovětský gulag. Kompozici nesoucí křestní jména obou rodičů skladatel prezentuje jako českou zhudebněnou vzpomínku darovanou všem, kteří se nedají. Koncertní program uzavře Jitka Čvančarová svým sugestivním podáním písně autorky Na’omi Šemer Horchat Hai Caliptus, jež zazněla v závěru filmu „Nabarvené ptáče“.
Vysílání: 11.7., 20.15 hod., ČT art
TIP!
Časopis 27 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Luca Salsi v titulní roli shakespearovského dramatu
G. Verdi: Macbeth
Basbarytonista Luca Salsi v titulní roli shakespearovského dramatu z Teatro alla Scala v ...celý článek
Taneční příběhy Darii Klimentové
Taneční příběhy Darii Klimentové (1/5) - Giselle
Významná česká primabalerína a taneční pedagožka Daria Kli ...celý článek
Káťa Kabanová pod taktovkou Jakuba Hrůši
L. Janáček: Káťa Kabanová
U příležitosti 170. výročí narození moravského hudebního génia uvádíme tragickou ...celý článek
Časopis 27 - sekce
DIVADLO
Mezinárodní divadelní festival REGIONY 2024
Prestižní festival, který potrvá až do 28. června, přináší do Hradce Králové, srdce české divadelní scény, pes celý článek
HUDBA
Queenie letní narozeninové turné
Po úspěšných narozeninových koncertech, které v dubnu naplnily pražské O2 universum, se tato oblíbená kapela j celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Jean Gabin osobně
Jean Gabin osobně
Hrál přesně ve sto filmech a dokumentární portrét, který uvádíme, vytvořil jeho přítel Se celý článek