Olomoucká Noc v Benátkách
autor: archiv divadla
Olomoucké operetní publikum se znovu dočkalo uvedení Straussovy slavné operety Noc v Benátkách - premiéra se konala v pátek 20. dubna 2006. Nenáročná a rozkošná komedie plná záměn a převleků (odehrává se přeci při slavném benátském karnevalu) slibuje dobrou zábavu. Většímu spádu prospělo i proškrtání původních dlouhých dialogů (druhá část je ale díky škrtům až moc rychlá a polopatická).
Režie se ujal hostující Jan Štych, který operetu rozehrál na scéně Vladimíra Soukenky. Scéna je zbavená operetního pozlátka – víceméně by se dala označit za strohou v architektonických liniích, ne však v množství jevištních staveb. Dobu tak určují především kostýmy Josefa Jelínka.
Premiérový večer hráli a zpívali – distingovaný, leč záletný šlechtic Petr Martínek, kterému vévoda Urbino coby jedna z obětí záměn padl do noty, Ludmila Machytková jako vychytralá a tancechtivá Barbara Delacqua (jsem moc rád, že ji opět vidíme na scéně ve větší roli), místní „Figaro“ - hostující Michal Vojta (Caramello), Elena Gazdíková (Annina) a vtipný prodavač makarónů Pappacoda (Jakub Kettner). No, a samozřejmě nesmí chybět trochu naivní postava služky Ciboletty (Michaela Dvořáková). Po pěvecké stránce obstáli všichni výborně, ovšem jednu výtku na sólisty (vyjma Jakuba Kettnera) bych měl – a tou byla výslovnost zpěvních partů. Ve třetí řadě jsem prakticky nevěděl, o čem se zpívá.
Do děje pak více nebo méně zasahovaly i další typově vyhraněné komické postavičky senátorů Petra Šímy, Jaroslava Majtnera a Vladimíra Třebického, záletníka Enrica Piselliho (Radek Leszczynski) a vévodova sluhy Centuria (Petr Hloužek).
Inscenace operet jsou náchylné k používání některých zavedených klišé. Tomu se nevyhnulo ani olomoucké nastudování Noci v Benátkách. Některé situace však po zamyšlení působí mnohdy komicky až sekundárně, aniž by to bylo původním záměrem inscenátorů. Annina sice ve zpěvu prodává mořské plody - hlavně ústřice, ovšem místo nich má v košíku jen jedovatě červené humry a jakési napodobeniny ryb. Dalším krásným příkladem je romantický příjezd gondoly i s kotvícími tyčemi na (dříve suché) náměstí...
Výrazně se v operetě uplatnili členové baletního souboru v choreografii Jiřího Kyseláka. Orchestr Moravského divadla úspěšně řídil Miloslav Oswald, který zde již v minulosti nastudoval Lehárovu Zemi úsměvů.Noc v Benátkách patří do zlatého fondu klasické operety. V Moravském divadle se jistě na dlouho stane představením, přitahujícím nejen to typické „operetní“ publikum.
Johann Strauss: Noc v Benátkách. Režie: Jan Štych, dirigent: Miloslav Oswald, scéna: Vladimír Soukenka, choreografie: Jiří Kyselák, sbormistryně: Lubomíra Hellová. Premiéra 20.4.2006 Moravské divadlo Olomouc.
Časopis 25 - rubriky
Časopis 25 - sekce
DIVADLO
Proč bychom se netěšili na Smetanu s nadsázkou?
Roku 1824 se narodil český významný hudební skladatel Bedřich Smetana. Rok 2024 - Rok české hudby se věnuje pr celý článek
HUDBA
Perspektiva Ivana Mládka
Perspektiva Ivana Mládka
Inženýr ekonomie, multiinstrumentalista, komik a skladatel i interpret již dávno z celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dokument Špion v FBI
Špion v FBI
Robert Hanssen je zdánlivě rodinný typ, oddaný katolík a kariérní agent FBI. Přitom zradí důvěr celý článek