zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Kdopak by se bál?

Z projektu Kdopak by se bál?

autor: archiv divadla   

Taneční adaptace divadelní hry Edwarda Albeeho Kdopak by se bál? měla premiéru v HaDivadle počátkem května. Pohyb, slovo, jazzová hudba v domě plném prázdných lahví, lží a cizích lidí. V režii Martina Dvořáka vystoupili Alena Pajasová, Martin Dvořák a Lenka a Petr Kolářovi.
Několikaleté manželství Marty a Jiřího je na první pohled jako každé druhé – vyžilé. Po příchodu návštěvy do jejich domu se stáváme svědky hry, které však nejsme schopni porozumět - je tu ale vůbec někdo takový? Citová labilita, společenský neúspěch, touha po postavení, dokázat sobě a jiným, předstírání před sebou, před druhými. Na jevišti se setkávají dva manželské světy – naivní, přehnaně romantizovaný a tvrdý, brutální, citově chladný. Oba se navzájem střetávají, doplňují a provokují. Mužský svět pokořuje ten ženský a naopak.

Česlo-německý projekt v produkci „multiuměleckého“ sdružení ProART má na svědomí český tanečník, choreograf a režisér Martin Dvořák. Volně tak navazuje na úspěšné jevištní zpracování povídky Josepha Hellera – Já už tě nemám rád, premiérované právě před rokem ve stejném divadle.
Ačkoli se jedná v podstatě o konverzační hru o sto padesáti stranách, Dvořák ji seškrtal a upravil pro tanečníky zhruba na desetinu tak, že zbývající text je nositelem děje a tanec, často vlastně jen pohyb, odráží pocity a vnitřní stavy aktérů. Jde o pevné propojení pohybu se slovem, jež v mnoha situacích podtrhává zároveň i hudba. Jejím autorem je německý jazzman Thomas Putensen, který stejně jako před rokem na 3 premiérových představeních zahraje live se svou tříčlennou kapelou v sestavě – piano, saxofon, bicí. Putensen se s Dvořákem setkali při spolupráci v německém Greifswaldu v open-air projektu Labutí jezero – rockový balet, kde Putensen vytvořil novou hudbu vzdáleně připomínající Čajkovského verzi a Dvořák ztvárnil poněkud skandální postavu Černé a Bíle labutě. Pro oba byl velkolepý úspěch důvodem ve spolupráci pokračovat. Putensenovo CD Brief 1 se stalo základem pro představení podle Hellerovy povídky, Brief 2 pak předlohou pro Albeeho taneční drama.

9.5.2006 00:05:09 Helena Kozlová | rubrika - Zveme ...

Časopis 26 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Zveme ...

Může tanec obnovit naše vazby k přírodě?

Lush Blast

Umělecké duo Alica Minar a Dorota Michalak uvedou 2. července ve spolupráci se Studiem ALTA v přilehlém městsk ...celý článek


Florea Theatrum v létě ožije také dvojicí historických baletů

Čarovná girlanda (Foto: Ivo Dankovič)

Hudební ansámbl Musica Florea a Helena Kazárová, přední historička, režisérka a choreografka, připravují pro l ...celý článek



Časopis 26 - sekce

DIVADLO

Mezinárodní divadelní festival REGIONY 2024

Mezinárodní divadelní festival REGIONY

Prestižní festival, který potrvá až do 28. června, přináší do Hradce Králové, srdce české divadelní scény, pes celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výpravný historický film života velikána Karla IV.

K. Hádek (Hlas pro římského krále)

Hlas pro římského krále
Jak se z malého chlapce, prince a dědice královského trůnu, stal jeden z největších celý článek

další články...